søndag 1. oktober 2023

2023-09-25 Montpellier- Stavanger- og epilog

Denne siste dagsrapporten fra "årets sykkeltur Bordeaux- Sète, høsten 2023" er blitt noen dager forsinket.   Gidder du å lese videre, finner du årsaken! 😉

Mandag morgen 25/9: 

Vi våknet til vekkeklokka, og (lydige som vi er! ;-) ble vi ikke liggende lenge i sengene våre. Pakket, og gjorde klart til frokost (den vanlige, franske!), og så bar det i taxi til terminalen. Ikke tilrådelig med min skadede akilles å gå dit, selv om distansen var overkommelig.. En hyggelig dame møtte oss med taxien sin (behørig bestilt i går kveld), og vi kom raskt på plass i køen for avgang til "Copenhagen". Heldige med timingen, for rett etterpå ble det en kjempekø!

Så hadde vi plutselig 2 timer til flyavgang! Vi kunne jo hoppet over den frokosten på hotellet, for her var det mye å velge mellom, og mye annet enn croissant og pariserloff! Men det var det jo for seint å tenke på NÅ.... Uansett, kaffe smaker alltid godt, så det ble noen kopper på vei til gaten! Handling i Taxfree-butikkene er ikke lenger hva det var(!), så den spaserturen var raskt unnagjort...

Flyet var i rute (på minuttet!), og turen til København gikk raskt og turbulensfritt! Koselig å ha Jorun med på den siste delen av sykkelturen, og den første delen av flyturen hjemover. Vi hadde mye å mimre om, og gode minner å ta med oss til hver vår kant av landet. Såå glad for at vi fikk til dette sammen!!💗

Mellomlandingen i København var romslig for oss begge, men Jorun fløy videre et par timer før meg. Alt i rute, der òg! De som kjenner meg, vet at jeg elsker flyplasser (i tillegg til katedraler! 😂), så de to timene var "piece of cake". Hvordan det kan ha seg? Ikke er jeg noe fan av handling på taxifree, og slett ikke fan av testing av godlukt eller vin! Ikke er jeg noen lidenskapelig øldrikker, heller. 

Men jeg synes det er så morsomt og interessant å studere folkelivet på en flyplass, Hva gjør de her? Hvor skal de? Hva slags følelser bærer de med seg på reisen? Lykkelige? Triste? Spente? Resignerte? Jeg vet jo slett ikke, men ofte røper ansiktet en del... DET kan jeg fundere over, og det gjør jeg....helt til gaten åpner!

Flyet videre til Stavanger var også i rute, og jeg satte med godt til rette i sete 20A. Vindusplass og gode greier... Men det var et minus (som ikke kan lastes Norwegian!)... Mannen på sete 21A satte i gang ei hostekule, som varte fra "takeoff til landing"! Stakkars mann, han var sikkert like fortvilet som de som satt rundt, Men uansett.... og selv om jeg tok på munnbind etter første halvtimen... Jeg hadde fått en blindpassasjer med meg på kjøpet!😱 Riktignok oppdaget jeg ikke vedkommende før 1 døgn senere, men da var det for sent å jage han på dør!

Resultat: Legetimen for akillesen min på tirsdag gikk som planlagt. Og rådet derfra: Man gipser ikke lenger slike rupturer, så hold Akillesen mest mulig i ro, til den får "leget seg selv". 

Dilemma: Er jo invitert til 50-årsdag til niese Ingvild i Skien i helgen! Har bestilt overnatting og gledet meg i en haug! Men.. må kjøre bil dit... og det blir uunngåelig en del gåing(!) Dårlig kombinasjon for en skadet akilles! 

Så kommer løsningen på dilemmaet.. rekende på ei fjøl!

Utover ettermiddagen kjente jeg kriblinger i halsen, og ante uro. Pøste på med C-vitaminer, i tillegg til "vidunderdråpene til Norbert" (kollega fra Høle, som tipset om en Japansk peppermynteolje JHP for mange år siden. Den har hjulpet meg å unngå forkjølelse mange ganger!)

Men denne gangen gikk det IKKE! Ble mer og mer groggy utover natta, og onsdag var det ingen tvil: Reisen til Skien må avlyses! Blindpassasjeren hadde vunnet! 😥

Veldig surt og lite fristende, men uansett en riktig avgjørelse. 

Likevel er jeg glad jeg kom meg hjem før influensaen slo ut i full blomst! 

Godt å være alene hjemme i en slik situasjon. Bare meg selv å tenke på, og ingen forpliktelser verken her eller der! Men gleder meg til Arne kommer hjem på tirsdag. Han har kost seg i fjellene på Gran Canaria i 3 uker, mens jeg har kost meg like lenge .... langs landeveien i Frankrike! 

ps. ...Jeg får vel ta på munnbind når jeg henter han på flyplassen i morgen! 😷

På vei nordover gjennom Europa!

Fornøyde søstre! Takk for turen!! 
ps. Vi møtes i Arendal om 2 uker.. Søstersamling med alle 5!

Måtte tenke på mine 2 herlige norsk/danske barnebarn. 😍
På denne flyplassen er de nok mer kjent, enn mormoren sin!

Borte bra, men hjemme best... 
uansett om en har fått med seg en blindpassasjer! 😱

ps. Selv uten sykkel i bagasjen, ble det taxi hjem til Thorleif Haugs gate!🦵




4 kommentarer:

  1. Eg får energi av oppdateringane dine, Anne Ki!

    SvarSlett
  2. Veldig kjekk tilbakemelding! Tusen takk!!
    Ps. Men lurer jo fælt på kven som er avsendar!😉 Må jo vere ein Hølebu (elev?), sidan du skriv på nynorsk!

    SvarSlett
  3. Det var hyggelig aa lese alt dette - du er ganske enkelt helt fantastisk... Bra du ikke er her i Aude og Hérault naa, det blir voldsom regn og oversvömmelser - Episode méditerranéenne. et typisk höstvaer. Haaper at foten er bedre snart. Ha en fin höst videre!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding! Satser på at akillesen gror..sakte, men sikkert!
      Har stor glede av turene mine i Frankrike, som du skjønner! Og, av erfaring opplever jeg at september i Frankrike blir en forlengelse av den norske sommeren! Oktober, derimot... mye regn, mye vind! Har mange bilder fra oktoberstormer i Sète, f.eks!

      Slett