mandag 29. august 2016

Dag 3, 28/8: Beaumont-les-Autels

En ny, fin dag her sør, med det samme varme været som i går. Litt mer skyer riktignok, men det er bare deilig! Hadde en usedvanlig hyggelig kveld å går, med middag utendørs, sammen med vertskapet, deres sønn og svigerdatter, og noen gode venner fra Paris. Her fikk jeg virkelig prøve ut det franske vokabularet mitt! Men franskmenn er vennlige og hjelpsomme, så jeg fikk faktisk sagt en hel del på forståelig fransk (tror jeg!) En virkelig fløyelskveld,  med levende lys, korte skjorteermer, nydelig mat...og hyggelig prat! Tydeligvis en forsamling opptatt av litteratur. De snakket om bøker som jeg aldri har hørt om, men som fortalte om dem på en slik måte at jeg fikk lyst til å lese! Det er det ikke alle som får til! ;-)
Nå har jeg vært med Isabelle og Alain på messe i nabobyen, og om en halvtimes tid er jeg invitert med til lunsj hos søsteren til Alain. Er mer sosial på en helg, enn jeg er på en måned der hjemme..... Kjempemoro er det jo, men blir ganske "sliten i hodet"! Satser på at det blir litt roligere etterhvert. Trenger litt "pusterom" for hjernen i blant! Men kjekt er det, og mine venner her er bare helt fantastiske😘 . Vet ikke det beste de kan gjøre for meg!

Travelt dette, så denne bloggen blir nok litt i rykk og napp ;-) Men nå er jeg hjemme igjen, etter en veldig hyggelig picnic, sammen med 40-50 familiemedlemmer og venner. En stor hage passet godt til formålet, og jeg fikk snakket fransk med både den ene og den andre. ...(Forresten godt å kunne ty til engelsk når ordforrådet ikke strekker til!) God mat, god drikke, god prat, og dessuten en festlig konkurranse mellom 6 lag (aldersblandede grupper, fra de yngste til de eldste). Det var både bueskyting, Kim's lek, svømmekonkurranse i bassenget, "blindgjengeri" etter kommando av en seende, litterær memorering av Homer's Odysseen(!) og zip-line for de som hadde lyst. Mye moro for alle aldre, med andre ord! Jeg gikk rundt og tok bilder, og nøt å se de små barna i gruppene, hvor begeistret de var av å få være på lag med "de store"! Skikkelig pedagogisk opplegg, som gledet et gammelt lærerhjerte!
Tilbake på slottet først i sekstida, og så var det jammen middag om kvelden, sammen med vertskapet og svigerdatter. Veldig koselig time der ute på terrassen, men jammen var det godt å gå på rommet og hvile tankene etterpå!
Her er noen bilder fra dagens eskapader....je profite de chaque minute! :-)
 Nydelige liljer, som Alain er svært glad i. Ikke rart, for det var hans mor som plantet dem i hagen her
Starter med lunsj i hagen. Alain og Isabelle, med eldste datter i midten. 
 Forberedelse til "les Jeux Olympique". Très bien organisée par les jeunes femmes!
 Tydelige spor etter andre som også liker å være her...men de var visst ikke hjemme! ;-)
 Morsomt innslag, "volleyball" med plastduk!
 "Tir à l'arc", populært blant både jenter og gutter
 Gjett om det var full innsats i bassenget! Halvvegs måtte de også dykke etter svømmebriller! 
 "Blindebukk" med en seende guide...kjempemoro!
 Jeg har også vært med på Kim's lek, men aldri med 50 gjenstander!!
 Stor jubel hos "the Champions"!
Perfekt avslutning på en perfekt dag blant elskelige franskmenn! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar