mandag 3. september 2018

2018 Aug.- sept. FRANKRIKE, med bil denne gang, 3/9:

En real transportetappe i dag... 344 km er nå bare barnematen i forhold til det vi kjører der hjemme, men det er jo ikke akkurat asfalt jeg er kommet for å se her nede!😜 Likevel, i morgen skal jeg til Delphine og familien rett vest for Paris, så da var det fint å ta en jafs av veien ditover. Startet fra Carnac klokka ti, med kurs svakt nordøstover. Målet var Semallé, rett ved Alençon, der jeg hadde bestilt Airbnb for natten. Hadde tenkt meg innom Rochefort-en-Terre, for den byen hadde Blandine anbefalt speielt. Men så var det en ulykke på D777, med lange køer i begge retninger. En trailer hadde kjørt av veien, så derfor tok jeg av ved første mulige avkjørsel, og havnet lenger nord. Men en tur innom Bain-de-Bretagne, barndomsbyen til Blandine ble det nå likevel. Koselig by, der det passet å spise lunsj! Så bar det videre østover, med moderat trafikk (bortsett fra rundt, og gjennom byene på veien). Bilen oppfører seg fint, og den er god å kjøre. Toyota-seter passer visst ekstra godt til kroppen min, for jeg minnes de to Camry’ene vi hadde for lenge siden. I dem kunne jeg sitte i timevis, uten problemer verken med føtter, rygg eller bak.... Og setet i den lille Yarisen passer meg også perfekt! Men motoren er nå ingen Mercedes, det skal være visst!😉 Hadde problemer med å komme over 80 i motbakkene!😱😱 De må ha gjemt hestekreftene godt under panseret, disse japanerne!😜 Likevel....jeg kom meg uten problemer fram til den lille byen Semallé, og ble tatt hjertelig i mot av Béatrice, verten for dette lille, pittoreske huset! (som har vært en gammelt bakeri!)
Hun inviterte på en kopp kaffe i hagen sin, og vi hadde en lang, koselig prat.
Hun underviser i kommunikasjon på universitetet i nabobyen, og var en interessant dame å snakke med! Snakket forresten veldig dårlig engelsk, så vi holdt oss til fransk. Kjekt for meg, da!👍 Men det er én ting å gjøre seg forstått om dagligdagse ting, en annen er å prate om kommunikasjon, studieretninger og politikk!😱 Men noe fikk jeg da formidlet...før jeg takket for meg, og spaserte tilbake til huset mitt (ikke på prærien, men jammen ikke lang fra!😉)
Nå har jeg funnet fram baguetten jeg kjøpte i Bain-de-Bretagne, og sitter ute og nyter en mild, fin kveld . Skikkelig heldig med været på denne turen; sol eller lettskyet, og mellom 20 og 28 grader hver dag! Ikke verst i begynnelsen av september!
Gleder meg til å treffe Delphine, Arthur og Elliot, og Antonin i morgen!! Det blir et skikkelig punktum for dsse to ukene i deilige Frankrike! Én ting er å reise i dette flotte, varierte og spennende landet, men det er nå møtet med mine gode franske venner som gjør oppholdet så minnerikt og kjekt! Denne gangen har jeg truffet mange av dem,! Startet i Beaumont, med Isabelle og Alain (mitt enestående vertskap på slottet). Dit kom også Agnès og barna, og jeg hadde en uforglemmmelig helg sammen med dem!😘 Så dro jeg videre til Nantes, og fikk gleden av å være sammen med Blandine og familien der. Var jo ekstra kjekt å snakke norsk med jentene....de snakket fremdels flytende stavangersk!😊👍 Mye moro hadde vi, og godt vennskap ble forsterket!
Og så avslutter jeg altså med besøk hos Delphine....Tenk, jeg får besøkt alle disse tre franske, gode vennene fra Stavanger ....i en runde! Ikke verst!😘😘😘
Gleder mg til i morgen!
Godt med GPS, når en ikke har kartleser ved sin side!
Vakre kirkebygg finner du overalt. dette landet.
Dette er kirken i Bain-en-Bretagne
Utsikt mot øst på min vei i dag. 
Her eg hagen til vertsfolket mitt....
...og her er mitt lille maisonnette i solnedgangen 
Mangler ingenting her.. (Ikke engang internett!😉) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar