lørdag 25. august 2018

2018 Aug-sept. FRANKRIKE, med bil denne gang, 25/8:

Så var lørdagen over her sør, og jeg kan nok en gang oppsummere at dagen har vært både kjekk og innholdsrik! Trøtt er jeg når kvelden kommer,  men det skyldes at jeg hele tida strever med dette språket. Skulle vel trodd at jeg er utlært forlengst, så ofte som jeg har vært her. Men nei, du... det er såå vanskelig å finne de rette formuleringene. Og lettere blir det visst ikke, jo eldre jeg blir! Men sta som jeg er, ...jeg gir meg IKKE! ;-)
Dagen startet med koselig frokost sammen med Isabelle og datteren Benedicte, og så ble jeg med henne og handlet i nabobyen. Her i landsbyen er det lite av denslags....bare en baker og slakter, og en restaurant. Praktisk å ha bil, med andre ord!
Etterpå dro jeg til Nogent le Routrou, for å prøve og få fikset klokka mi, men det var bomtur...når det gjaldt klokka, altså. Til gjengjeld fikk jeg med meg markedet der, og det er en sann fryd å spasere mellom bodene på et slikt marked! Hver landsby med repekt for seg selv, har marked én gang i uka. Der møter du franskmenn i alle fasonger og i alle aldre, med hver sin handlebag (med, eller uten hjul) som går målbevisst til «sine» kjøpmenn. De vet nøyaktig hva de vil ha, og kvaliteten er topp! Denne tradisjonen tror jeg ikke forsvinner med det første, uansett hvor moderne franskmenn blir. :-)
Jeg tok meg så en tur til Thiron-Gardais, for å se en utstilling av Ikoner, og besøke klosterhagen der. Der traff jeg forresten på to hyggelige franske damer, ...og så var praten i gang! ;-)
I ettermiddag fikk jeg være med til messe i nabobyen, og etterpå en nydelig middag med hele familien. Kjempegodt, og kjempekoselig! Men som sagt,....trøtt blir jeg, og trøtt er jeg, ...så gleder meg til senga her på slottet! Men i morgen er det nye muligheter, og mer å fortelle i morgen kveld!
Merked i Nogent-le-Routrou
Benedicte med en av sjarørene sine. :-)
Ikonutstilling...
Vakker kunst!
Her fra klosterhagen ved klosteret. 
Her er jeg den yngste! ;-) Treet er over 200 år gammelt! 
 Préparation pour le dîner.
Det ringes til middag!
Fullmåne over parken i Beaumont les Autels!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar