mandag 27. august 2018

2018 Aug-Sept. FRANKRIKE, med bil denne gang, 27/8:

Så var det farvel med slottet og mine gode venner der. En koselig morgenprat med Agnès, før jeg satte meg i bilen med kurs sørover i retning Blois og Château Chambord. Hadde bestilt Air B&B for 2 døgn, bare 2,5 km fra slottet, så i morgen har jeg tenkt å bruke hele dagen på å lære mer om slottene i Loire-regionen, og Chambord i særdeleshet. :-) Skal visst være et av de aller best bevarte og vakreste slottene i hele Frankrke...Det skal jeg altså sjekke om stemmer....i morgen!
Jeg tok meg god tid sørover, og hadde en liten stopp i Mondoubleau, før jeg kjørte videre til Vendôme. En litt større by, der jeg plutselig husket å ha vært før....passerte her i september 2014! Alltid kjekt å føle en er på «gamle trakter»! ;-)  Her fant jeg helt tilfeldig en perle av en plass for en sen lunsj, «Le Moulin du Loir», idyllisk plassert rett ved elva. I tillegg til å ha en perfekt beliggenhet, smakte plat du jour, «Fricassée de Volaille» helt nydelig! Summa summarum, en perfekt pause på veien. Videre sørover viste GPS´en problemfritt veien til overnattinga hos Dominique og kona hans. Men dette tror jeg hadde vært ganske håpløst uten dette «moderne» hjelpemidlet! Virkelig ut på bondelandet bar det, på smale og støvete veier, men til slutt sa GPS´en fra at her var målet. Ble hjertelig mottatt av vertskapet mitt, og vist inn i den artigste Gîten jeg har overnattet i hittil! Ikke rart den het «Gîte de la Tour Ronde», for her skal jeg sove i et ordetlig, gammeldags dueslag!! Men når sant skal sies, er det lite som minner om et fordums hjem for duer, for her er alt lagt til rette for tobeinte skapninger ...uten vinger! En skikkelig oppgradert liten suite, med alt som hjertet begjærer....inkludert Wi-Fi! ;-) 
Her skal jeg kose meg i 2 døgn! Ikke bare er det flott innendørs, men en liten terrasse, med bord, stoler og parasoll er det, òg! Så nå sitter jeg her, i t-skjorte og shorts, oppsummerer dagen, mens jeg  nyter et glass årgangsvin fra Bordeaux (30 kroner for en flaske på Intermarchéen! ;-). Det er bare 2-3 km til Chambord, så jeg tenkte å spasere dit i morgen. Men så kom Dominique og tilbød meg konas sykkel, så da kan jeg jo drømme meg tilbake til 2014 (og 2017!) Får se hva jeg gjør i morgen tidlig. :-)
Hadde forresten en litt pinlig opplevelse (som utviklet seg til å bli ganske så fornøyelig!) da jeg skulle fylle bensin i ettermiddag! Parkerte verdensvant ved en av pumpene, og tenkte det var piece of cake....for dette har jeg da gjort mange ganger før, også i Frankrike. Men hvordan få opp tanklokket på en Toyota Yaris?? Ingen brukermanual i bilen.... Trykket både her og der, til ingen nytte. Da må det være en hendel eller knapp inne i bilen, da? Jeg så både over og under...dro i en hendel, men da spratt jo bare panseret opp! Gode råd dyre....Men franskmenn er noen knupper!! Først kom han som sto på motsatt side og tanket. Han kikket både her og der (han også!), men fant ingenting. Så kom han som sto bak meg og ventet. Same procedure for han....til like liten nytte! Jeg sa at jeg fikk finne ut av det senere, for det var rikelig med bensin ennå. Men så ser jeg ned.....og der til venstre for førersetet...DER er hendelen! Så var det jo bare å tanke i vei, med en hjelpende hånd fra han som sto bak meg og ventet! Han sto ved min side, helt til han hadde forsikret seg om at alt var OK! Skjønner meg virkelig ikke på de som sier at franskmenn er så arrogante? Serviable er ordet (selv om de tuter i vei, hvis du ikke kommer det ut av veikrysset på sekundet! ;-)
 
Avskjed med min gode venn, Agnès.
 Mange koseige landsbyer underveis... 
...med like mange nydelige kirker.
Utsikt fra restauranten «Le Moulin du Loir»
 En aldeles nydelig lunsj, «Fricassée de la Volaille»
Le Loir og jeg! (Altså ikke La Loire,,,den kommer lenger sør) 
Minne fra 2 år siden... et skikkelig dueslag! 
Slik så altså det ut inni...den gang duene holdt til der! 

 Og slik ser et dueslag ut i dag! 
 ...Her skal jeg sove! Hemsen er flott, den! 
 Og en egen terrasse!
Ikke rart jeg koser meg her! 
Kan en bedre ha det? 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar