fredag 31. august 2018

2018 Aug.- sept. FRANKRIKE, med bil denne gang, 30/8:

I dag har jeg forflyttet meg fra Amboise og vestover til Nantes. Flott kjørevær, med skyet og passe temperatur. Hadde en hyggelig prat med husverten Nathalie før avreise, og satte kursen i retning Saumur...et sted jeg husket godt fra 2014. 😊
Trafikken fløt fint, bortsett fra et par steder med veiarbeid, og gjennom et par av byene. Til slutt viste GPS`en meg problemfritt gjennom Nantes sentrum, og rett til Blandine i Impasse Morane! Det ble et koselig gjensyn, både med Blandine og de tre jentene! Beryll var blitt stor, over ett år! De to store jentene snakket fremdeles en del norsk, så det ble skikkelig artig å prate med dem....en herlig blanding av norsk og fransk! Vi tok oss en tur til Île de Versailles, en koselig liten øy i  elva Erdre, et eldorado for ungene! Klatremuligheter, lekeapparater og båtutleie (og en iskremkiosk!) i en «japansk hage» midt i byen! Ikke verst! Jentene hadde hver sin sparkesykkel, og jeg hadde hjertet i halsen mer enn én gang på veien dit ned (og tilbake igjen). I full fart på fortauet, med kryssing i fotgjengerfelt i storbytrafikk....ikke som hjemme i lille Stavanger!  Blandine hadde sitt svare strev med å lære dem regler for stopp ved hvert kryss, med det gikk seg til etterhvert😉😊 .  
I kveld var det deilig middag, og jeg fikk smake «Tarte flambé» (Flammekueche) for første gang. Kjempegodt! Og så fikk vi oss en koselig prat etter at jentene var i seng!
 Mange flotte broer i dette landet....denne er i Langais
 
 Vinhøsten er snart klar for innhøsting!


 En café allongé smaker alltid like godt!
 Hjertelig gjensyn med Blandine og Beryl .... 
 og med Maëlle og Lou-Ann! 

På tur til ...
...»Île de Versailles »
Full fart i byen!
To godjenter i Nantes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar