onsdag 29. august 2018

2018 Aug,.seot. FRANKRIKE, med bil denne gang, 29/8:

Airbnb er en fin oppfinnelse! I går sov jeg i et oppgradert (!) dueslag, og i dag skal jeg sove i et minihus i hagen hos Nathalie i Amboise! La maisonnette kalles det på fransk, og betyr egentlig bare «lite hus». Og bitte lite er det! Men det rommer til gjengjeld alt jeg har behov for; bad og toalett, seng og lenestol...OG WiFi! ;-)  Så her koser jeg meg etter alle kunstens regler!  Men det tar på med denne fransken hele tida, så når kvelden kommer, er jeg skikkelig stuptrøtt! Så også i kveld....men først en liten oppsummering av dagen.
For i dag har jeg kjørt på «gamle trakter», og ble minnet både titt og ofte om sykkelturen i fjor høst. Rart det der.... der du har syklet (eller gått), det husker du på en annen (og «nærmere») måte enn der du har kjørt. Ikke så rart, forresten...når jeg tenker meg om. :-) Måtte rett som det var fram med bildene fra i fjor...og sammenlikne. Kjekt!!
Snakker om å ha flaks med været! I går, da jeg både skulle sykle 16-17 km,  og være utendørs mesteparten av dagen, da var det strålende sol og (litt for ;.) varmt. I dag, da jeg skulle være mest i bilen, da regnet det i flere timer.....helt til jeg skulle ut av bilen, og se meg om!
Startet fra Dominique og Gîten i 10-tida, mens det regnet sommerregn i strie strømmer. Sommerregn, fordi det var 20 grader og vindstille! Det var et kraftig tordenvær i natt, så det var kanskje etterdønninger etter det...
Vertinna mi hadde anbefalt å besøke les «festival des jardins» ved slottet i «Chaumont-sur-Loire», så da satte jeg kursen sør-vestover. Som sagt regnet det i formiddag, så det var helt greit med litt tid i bilen. Men da jeg kom fram til Chaumont-sur-Loire, skinte sola, både på den ene og andre måten!;-) Jeg måtte innom og spise lunsj på hotellet jeg overnattet i fjor, og tror du ikke at det var den samme koselige kelneren som serverte meg i dag, også! Jeg viste noen bilder fra i fjor, og han var så begeistret at han nesten glemte at han hadde ansvar for andre gjester i spisesalen også! ;-) Morsomt!
Så tok jeg turen opp til les «Festival des jardins», og fikk noen flotte timer i der. Dette er en utstilling som foregår hvert år, der en inviterer ulike kunstnere, gartnere og hagearkitekter til å bidra med hver sin parsell. Temaet i år er «Jardins de la pensée», og idéen er at de ulike elementene skal inspirere til refleksjon og ettertanke. Litt «Keiserens  nye klær» vil jeg nå påstå at det var; men mye vakkert, mye kreativt...og mye morsomt også! Du får se på bildene, og bedømme selv! Tida fløy i alle fall, for min del! Jeg hadde bestilt overnattingen til klokka seks, så jeg kjørte de to milene vestover langs la Loire i ettermiddagslyset. En nydelig tur, som nevnt!
Jeg hadde jo sett bilde av «huset mitt» på nettet, men det var enda mer sjarmerende i virkeligheten! Nathalie ønsket hjertelig velkommen, og her sitter jeg altså i det lille huset, i den lille stua og skriver. :-) Men snart er det senga for en gammel krok.... I morgen skal jeg enda lenger vestover...til Nantes. Da blir det mimring på høyt plan ;-)....om den forrige sykkelturen min, høsten 2014. Da endte jeg jo i Nantes....etter 2200 km! Gleder meg, ikke bare til gjensyn med en flott by, men også til gjensym med Blandine, en av mine franske venner fra Stavanger! Mer om dette i morgen!
Avskjed med den hyggelige verten for dueslaget!
 Første møte med blomstene i «Festival des jatdins»
Jeg lar bildene tale for seg....







Dette var ganske betagende. :-)
Plutselig begynte tåke og sige innover, og jeg ble helt innhyllet i den. 
Etterhvert trakk den seg tilbake, og forsvant .....
La Loire i ettermiddagslyset mot vest 
Her er altså mitt lille «maisonnette»! 
Skal nok sove godt her! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar