tirsdag 28. august 2018

2018 Aug.-sept. FRANKRIKE, med bil denne gang, 28/8:

Så er den 28. august anno domini 2018 omme, og oppsummert har dagen både gitt meg ny kunnskap og ny innsikt. I tillegg har den gitt meg mye glede, i møte med interessante og hyggelige mennesker som kom i min vei!
Startet dagen med en god kopp kaffe ute på terrassen, før jeg satte meg på sykkelsetet med kurs for Château Chambord, 6-7 km herfra. En nydelig og varm morgen var det, og varmere ble det utpå dagen! Men jeg hadde bestilt billett til slottet på forhånd, og kom inn uten å måtte vente i kø. Og der inne var jo ikke varmen noe problem!
Jeg har alltid et ambivalent forhold til slike overdådge slott.... Får aldri helt til å nyte prakte og overdådigheten, uten å tenke på alle dem som ikke fikk del i denne rikdommen... For en kontrast det må ha vært! Men når jeg klarer å «parkere den moralske pekefingeren» ;-) , kan jeg jo se hvor flott det er ... Ikke minst la meg imponere av arkitektene som tegnet noe så unikt, og av alle som bygde dem! Og den hagen, da! Symmetri på høyt plan, ....nøye planlagt og vakkert gjennomført! Franskmennene har gjort en beundringsverdig innsats for å bevare og restaurere mange historiske bygninger, ingen tvil om det. Chambord er en av dem! (og de holder på ennå! ;-)
Etter en enkel, men god lunsj, brukte jeg et par timer i parken rundt slottet. Godt å ha sykkel da, for avstandene var store!
Da jeg satte kursen hjemover i firetida, var det 34 grader (!) I varmeste laget for en nordbo, så da jeg kom hjem til Gîten min, var jeg helt gjennomvåt.... Gjett om det var deilig med en kald dusj!
Vel hjemme, spurte verten min om jeg ville komme bort for en apéritif når kona kom hjem i kveld. (Hun jobber som guide på slottet i Blois.) Ikke vanskelig å si ja til et slikt tilbud. :-)
Så nå er jeg akkurat kommet inn fra en usedvanlig koselig kveld med vertskapet mitt! Nydelig temperatur, så vi satt ute i t-skjorte og shorts. Vi pratet om løst og fast, og etterhvert synes jeg at jeg får litt sving på fransken også! Takket være alle de velvillige menneskene jeg møter på min vei, blir det ikke så «skummelt» å prate i vei! ;-) Hun er opprinnelig russisk, men snakker flytende fransk. Han er vokst opp på gården i nabolaget her, og snakker både tydelig, og ikke for fort. Han syntes forresten det var stas at vi var født samme år (han i juni, og jeg i juli)!
I morgen drar jeg videre, sakte, men sikkert vestover mot Nantes. Der venter Blandine på meg. Gleder meg veldig til å se henne igjen! Hun en av dem som vi vil savne hjemme i Stavanger, når vi har våre månedlige «déjeuner francais»!
Men nå er det senga her i dueslaget(!) Blir skikkelig trøtt om kveldene...det jobbes tydeligvis iherdig oppi denne hjernen min..hele dagen!
 Avreise fra dueslaget mitt!
Château Chambord, der Frans 1 bodde. 
Han hadde også Leonardo da Vinci boende hos seg, fortelles det. 
 Ikke alle forunt å ha et slikt soverom! ;-)
 Slik skal det ha sett ut ... den gang da!
 Ingenting er overlatt til tilfeldighetene her! 
 Jaja, ikke ville JEG bodd i et slikt palass!
 Kan ikke annet enn imponeres av franske småbarn. :-)
 Apéritif hos det koselige vertskapet mitt!
 Elskelig vertinne...
...med en hjelpsom og hyggelig ektemann. ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar