søndag 26. august 2018

2018 Aug-sept. FRANKRIKE med bil denne gang. 26/8:

En fantastisk dag, i en inkluderende og gjestfri familie! Først koselig frokost på kjøkkenet med Isabelle. Og mens foreldrene til Vivian og Maxime (tvillinger på 8 år) og lille Clemant (på snart 3) dro på sykkeltur i skogsløypene her, var Isabelle og jeg barnevakt. En lite anstrengende jobb, forresten, for de underholdt seg selv for det meste. :-) Men jeg lærte mye, for Vivian og jeg spilte Boogle! Passet jo bra å spille med en 8-åring, for han slo meg (nesten!) hele tida! Artig spill, forresten... om å gjøre å finne flest mulige ord på 3 minutter i et rutenett med 16 bokstaver. Du får titte på bildet, så skjønner du kanskje hva jeg mener! ;-) Altså, midt i blinken for en «Scrabbler» som meg! Etter et slikt konsentrasjonspill, passet det med trampolinehopp! Jeg var ivrig tilskuer, for jeg våget meg ikke innpå, nei! Men du verden, så moro det er for ungene!
Rett før lunsj kom Agnès og de 4 yngste barna. Stor gjensynsglede!! Kjempekoselig å være sammen igjen! En hyggelig lunsj ble det, og en like hyggelig ettermiddag! Både kaffebesøk hos Florence, (eldstedatteren i huset, som har et hus rett nedenfor slottet), og bading i svømmebassenget der. De var som fisker i vannet hele gjenngen! Til og med Wandrille på knappe 3 år dukket hodet under vann, og hvinte av fryd da han kom opp igjen!
Etter en svært hyggelig middag i kveld, (med 14 til bords!), fikk jeg spille Boogle nok en gang. Nå var det Marte, Marie og Agnès som utfordret en stakkars nordmann! ;-) Men moro var det, uansett om jeg tapte. Agnès var forresten en racer til å finne ord, så det var ingen tvil om hvor seieren gikk!
Etter en koselig prat med vinneren :-) , er jeg kommet opp på rommet mitt, og får tid til å skrive litt om dagen i dag. Jeg er full av gode opplevelser, og samler takknemlig mange gode minner fra slottet, også denne gang!
I morgen drar jeg sørvestover, med planer om å besøke slottet Chambord sør for la Loire. Du får titte innom i morgen, hvis du vil vite hvordan det gikk! ;-)
Vivian var en god læremester...og slo meg grundig!
 
Boogle, spennende og kjekt spill, for både voksne og barn!
Trampolinen er like kjekt, uansett i hvilket land den befinner seg
Et nydelig sted, med nydelige mennesker. Hit  kommer jeg gjerne tilbake!
Herlig ettermiddag i svømmebassenget... 
...og barna var som fisker i vannet!
 For franskmenn er måltidene  hellige, sa Agnès. ;-) 
Og med slik en staselig oppdekningforstår jeg godt hva  hun mener! 
God tumleplass for små gutter her! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar