tirsdag 3. september 2024

2024-09-03 Pézenas- Lagrasse

Sovna som en stein i går kveld, så det var ikke vanskelig å komme opp av senga, og ut til dekket frokostbord på den overbygde terrassen! En koselig prat med disse to, en stor kopp kaffe og baguette med syltetøy = super start på dagen!

Jeg satte meg i bilen i 10-tida, for jeg har litt av hvert å ordne "der hjemme", før ferden går nordover igjen i morgen. Målet er Beaumont-les-Autels, der jeg skal være i helgen før hjemreisen på tirsdag.  Gleder meg til å møte mine gode venner der! De kan jeg takke for 5 fantastiske uker på slottet deres høsten 2016, og for mange flotte opplevelser der flere ganger siden!👍

Men det langt til Beaumont, så jeg tar en overnatting i Limoges på veien nordover. Tror jeg er passe trøtt etter de 50 milene til Hotel Premiere Classe nord for byen.... Men veiene i dette landet er supre, og jeg er veldig glad i å kjøre bil! Så du kan være sikker på at jeg koser meg i den passelig store Citroën C3 på veien nordover...

Jeg tok en raskere vei hjemover i dag. Kjørte stort sett på A-veier (utenom bysentra), og var bare innom i nabobyen Lezignan-Corbières for å fylle opp tanken, og ta en matbit på bakeriet der. Og sannelig.. der fikk jeg et slikt "gyllent øyeblikk", ennå en gang!

For da jeg satt med kaffen min og et pizzastykke, tilbød jeg en dame å sitte ved bordet mitt. Det var fullt av skoleelever på alle de andre bordene. Hun spurte om jeg var fransk, noe jeg avkreftet. "Je suis norvégienne", sa jeg. Og dermed var praten i gang!👏 Den gikk både lett og uanstrengt, for vi hadde mange "felles referanser" i måten å reise på.  Å reise alene gir mange flere muligheter til å komme i kontakt med andre, særlig med lokalbefolkningen. Å være kvinne i en slik setting er også en fordel, for du møter vennlige og hjelpsomme mennesker hvor du enn snur deg! Hun hadde reist i Norge, både i vest, i øst og i nord! Interessant jobb har hun også.... så hun er nok ganske mange år yngre enn denne gamle pensjonisten! Bor i Castelnaudary (der jeg har vært både på sykkel, i bil .. og til beins!), og jammen fikk jeg adressen hennes, og er velkommen dit neste gang jeg stopper der. Heldige meg... igjen!

Jeg kom tilbake til huset i 14-tida, og da var det en runde med vaskefille og kost. Ikke at det var så veldig skittent her,  men støvet legger seg uansett, om en er 1 eller 10... Og det gjør seg alltid med litt godlukt i heimen! 😉 Har pakket litt, og kastet en stor sekk med søppel. Så i morgen blir det enkelt å gjøre klart for avgang, ikke altfor seint på formiddagen. 

Hadde forresten en koselig prat med barnebarn Celeste, i kveld! Hun ringte fra Sydney i Australia(!), der hun er utvekslingselev! Langt hjemmefra er hun, og lengter nok hjem i blant... Men hun trives i "familien sin", og lærer nok masse på de 9 månedene hun skal være på "andre sida av jorda"! 

Er stadig imponert over denne teknikken vi omgis av! Her sitter vi på hver vår side av kloden og "Facetimer". som om vi satt rett ved siden av hverandre i sofaen her!

Nå er det på tide å komme seg opp til senga i 2. etasje... Kjenner at dagen har vært full av inntrykk, og jeg har samlet enda flere gode opplevelser i "den franske banken min"!

Frokost i det grønne...
... med disse gode vennene mine!

Skoleelevene har pause... Ikke alle fikk plass i kaféen i nærheten...

... men det fikk jeg, sammen med denne hyggelige damen. 
Sandrine, heter hun!

Hjemme igjen!

Trygt parkert på P1 !

Så mange morsomme detaljer i dette landet! 
Denne fant jeg på vei hjem til til huset i ettermiddag...
En "gargouille" på bakkeplan? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar