onsdag 4. september 2024

2024-09-04 Lagrasse- Limoges nord

Hadde en god, siste natt i senga mi i Lagrasse, men våkna tidlig... sikkert pga. litt "reisefeber" innabords. 😉  Ikke at jeg gruer meg på noen måte, men alltid litt spennende å se om alt går på skinner når en kjører leiebil på ukjente (motor)veier...  Takket være Google maps går navigasjonen også som regel uten problem! (Og kjører jeg feil, endres ruta omtrent i samme øyeblikk! I dag hadde jeg meg en ekstra runde på motorveien i retning Bordeaux! ... Men dit skulle jeg jo ikke, ... i dag! Det var i fjor, det! 😂

Jeg krysset av de siste punktene på huskelista mi, vred om nøkkelen 2 ganger og la den, som avtalt i nøkkelboksen utenfor. Men å dra en trillekoffert på brosteinene fra huset og bort til parkeringen? Joda, det gikk uten at hjulene falt av, men jeg tror nok i alle fall at jeg vekket de siste syvsoverne langs Rue des deux Ponts! 

Hadde lagt inn "péage" i dag, siden jeg skulle kjøre nesten 50 mil. Og da var det jo ingen sak! Kjørte A20 fra Toulouse og nordover, og trafikken fløt fint. Men etter en halvtime kom et fryktelig styrtregn, som både varte og rakk! Det formelig fosset ned, så da var det godt å ha gode vindusviskere! (Oppdaget forleden at vindusspylerne foran ikke fungerer, pga . lekkasje i en slange. Men i dag gjorde regnet jobben, og vel så det!) 

Heldigvis er bilistene fornuftige i dette landet også, så de fleste senket farten fra 130 til 70-80 km/t. Det var skummelt så mye vann som la seg i hjulsporene! Heldigvis lysnet det i nord etterhvert, og omtrent halvveis var det slutt på både regn og mørke skyer! 

Etter ca 50 mil nærmet jeg meg Limoges nord, og hotellet mitt for denne natta. Men jeg har gjort tabben før.... Finner et rimelig hotell, og glemmer å sjekke HVOR det ligger!😱 "Premiere classe Limoge Nord" ligger like ved motorveien, og det er jo greit nok... Men å komme dit, FRA motorveien? I dag får jeg kanskje skylde på veiarbeid (dette landet og veiarbeid?! Puh!!). Og i dag har jeg kjørt noen kilometer på FORTAUET, også.😱  Men det var godt merket, da! Fortau, eller ikke..,  jeg kom fram til hotellet, og ble tatt vel i mot av en hyggelig resepsjonist. Rommet er svært så spartansk, og likner mest på en lugar i en båt! Men det har alt jeg trenger.... bortsett fra mat, da! Men det mangler ikke på tilbud rett i nærheten, så i kveld har jeg gått noen meter til "Hippopotamus" (biffrestaurant, som har spesialisert seg på servering til hotellgjester langs veien). Har spist en nydelig pepperbiff, med "Île flottant", og kaffe til dessert! Så det er ingen tvil: Tour de France for denne dama er i beste luksusutgave!👏

Jeg satte meg utenfor restauranten med Mac'en etterpå, for kvelden var så nydelig. Med en himmel som varsler om.... hva? "Aften rød gjør morgen blød?" ... eller var det "SØD"? Husker ikke ordtaket, jeg! Får sjekke i morgen tidlig hva som er rett... for aftenen var i alle fall  både vakker og "RØD"! Det kan du se ved selvsyn! 

I morgen fortsetter ferden nordover, og etter mellom 30 og 40 mil stopper jeg i Beaumont les Autels. Der skal jeg være til mandag, og gleder meg til å treffe Isabelle og Alain igjen! Datteren Agnès kommer også dit i helgen, sammen med familien sin. (Det er takket være henne at jeg har fått oppleve dette "slottseventyret"! Våren 2016 var hun min fransklærer i Stavanger, og vil du vite hvordan det hele startet, kan du sjekke bloggen min for                   2016, desember, Dag 85, 18/11! Det er litt av et eventyr, det også!

Men nå kjenner jeg at det skal bli godt å flate ut på senga her.. for ryggen (og resten av kroppen!) lengter etter horisontalen! 

Et siste farvel med "nærmeste nabo" her i byen.."L'abbaye médiévale de Lagrasse"

Det ser ganske slett ut på bildet her... 
men skal love deg at det ikke gikk lydløst for seg bortover denne gata!

Farvel, for denne gang!

"Hippopotamus, Limoges nord."
Gjett om det smakte!
Det var ganske tomt her da jeg kom... men ble helt fullt etterhvert!

Det skjønner jeg jo godt! ;-)

Mild og fin kveld! T-skorte og shorts den 4. september!

"Aften rød gjør morgen blød... eller var det sød?" 
Morgendagen vil vise hva som er rett... på denne breddegraden! 😊















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar