tirsdag 3. september 2024

2024-09-01 og 02 Lagrasse- Pézenas (Det er blitt september, men fremdeles sommertemperatur!)

Søndagen ble en god hviledag, den også. Fryktelig varmt i dag, så jeg holdt meg stort sett innendørs. Fikk jobbet med bildene mine, og fikk lest en hel hel del. Men søndags kvelden kjente jeg at jeg gledet meg til å få snakke fransk, igjen! Og det fikk jeg heldigvis god anledning til, for da gikk turen til Chantal og Jean Louis, i Pézenas.  De snakker heldigvis "bare" fransk (og spansk...men det kan jo ikke JEG!😉)

Det ble tidlig i seng søndag kveld, for jeg hadde avtalt å være i Pézenas i 14-tida. Jeg dro av gårde herfra i god tid, for noe av vitsen med disse "Tour de France' ene mine" er jo å se meg om! Derfor velger jeg, når jeg har tid, mindre trafikkerte veier gjennom landsbyer underveis. I dag ble det stopp i Tourbes på veien. En landsby, som så mange andre. i dette landet. Én hovedgate, én stor kirke... OG én åpen bar/kafé. Som regel regel finner jeg flotte glassvinduer i den store katedralen i den lille byen, eller også små, morsomme detaljer ett annet sted! Katedralen i Tourbes var stengt, men det var åpent på "Le Tourb'Art Café". Der fant jeg et artig interiør! Eieren av etablissementet må ha stor sans for humor... bare se, selv!

Etter en café allongée, bar det videre mot Pézenas. Hadde gledet meg til dette døgnet hos Chantal og Jean Louis, mine gode venner som jeg traff på pilegrimsturen sammen med Elisabeth og Marte i mai 2014. Da gikk vi fra Mirepoix til Lourdes. Vi fant tonen den gang, og den gode tonen har vi beholdt siden! Så det har blitt mange koselige møter med dem i løpet av disse 10 årene! Jag har besøkt dem hjemme i Pézenas, både alene, og sammen med Arne. I september i fjor avsluttet jeg sykkelturen min fra Bordeaux til Sète, med en koselig helg hjemme hos dem. Da var min søster Jorun med meg, og det var ekstra moro å se hvordan Jorun og Chantal kommuniserte! Jorun snakker godt engelsk, og Chantal snakker godt spansk... men det hjalp jo lite... Men hva gjør en da? Bruker fingerspråk, selvsagt!👍 Og det klarte de med glans! Artig minne! I fjor i februar var de på besøk hos oss i Stavanger, også! 

Gjensynsgleden var stor da jeg svingte inn til det koselige huset i Rue de la Fontaine des Fees!

Som vanlig disker Chantal opp, og jeg ble møtt med kaffe og en nydelig eplekake! Praten gikk om løst og fast, og jeg fikk også en (guidet!) tur i atelieret til Jean Louis. Spennende å høre hvordan han tenker, og hva han gjør når han lager maleriene sine... enten det er olje- eller akrylmaling! Inspirerende og interessant!

Selv om dagene her sør er i varmeste laget for en nordbo, er kveldene desto mer behagelige! Da passer det selvsagt å innta kveldens nydelige måltid utendørs! Her dekkes til festmåltid for en "farende fant"! Det ble en nydelig forrett (som jeg ikke husker navnet på. 😱.). Så fulgte en perfekt biff, tilberedt på åpen grill. Etter hovedretten  fulgte et ostefat. (Heter det ikke hvilerett, tro?) Og til dessert? Iskake med tilhørende kaffe (à la même temps!). Hvitvin til forretten og rødvin til hovedretten som naturlig følge... 😊

Ingen restaurant i nærheten kan konkurrere med "Chantal's Restaurant en plein air"!  

Men etter en slik helaften ved bordet, var det godt å finne den gode senga som sto klar! Og slik det hender så ofte her sør: Når hyggelig og meningsfull prat har gått på fransk i timevis, er det ikke bare hjernen min som blir trøtt!😉 Kroppen syntes også det var herlig å innta horisontalen i kveld!

Velkommen til Tourbes...
... og til "Le Tourb'Art Café"!
.. Han har sittet lenge, denne karen! 😆

Hyggeligere å komme hit! 
Chantal ønsker velkommen med eplekake og kaffe...
... og senere... lokalt øl!

Chantal finner fram dagboka fra mai 2014...

... der hun forteller om koselige møter med "nos 3 norvégiennes"! 👍

Og vi fortsetter med koselige møter! Her sitter vi ute, den 2. september 2024!
Nydelig forrett!
Og like nydelig dessert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar