mandag 9. september 2024

2024-09-08 Beaumont les Autels og Miermaigne

Så ble det søndag, den 22. dagen av høstens Frankrikeeventyr, og jeg var tidlig oppe (til meg å være!😉)

Det var tidlig messe i nabobyen, Miermaigne, og jeg hadde lyst å være med dit. Det var en liten og gammel kirke, men med et nydelig korparti. Mange mennesker hadde funnet veien dit, både unge og gamle! Jeg forstår lite av den katolske messeliturgien, og det blir ikke lettere når det snakkes fransk! Men det var fint å være der, likevel! Jeg tror presten snakket om de paralympiske leker, og at alle mennesker er like mye verdt! 😊

Èglise Saint Pierre de Miermaigne. En liten, unnselig kirke i en liten landsby. Men korpartiet slår enhver katedral i utsmykning! 

Ved avslutningen av gudstjenesten fikk jeg forresten et skikkelig déjà vu! Presten tok klokketauet (som en drar i, for å få klokkene til å ringe manuelt), og ga det til barna som stilte seg i kø "for å dra"! Gjett om det var stor stas å få gjøre den jobben! 

Déjà vu, sa jeg? Jo, jeg var vel omtrent 6 år da pappa lot meg gjøre det samme i kirka i Molde. Jeg husker ennå at jeg måtte stå på en krakk, for når jeg skulle "avslutte" ringingen, måtte jeg henge meg etter tauet for å unngå "etterslag". Det skulle en nemlig ikke ha... i følge min pappa! Men du verden så stolt jeg var over å få gjøre en slik jobb!👍

Her er det en gutt jeg kjenner, 
som får gjøre samme jobben!

Dat bar raskt i vei tilbake til Beaumont, for det var snart lunsjtid. Isabelle har full kontroll på alt det gode som skal serveres, og snart dukket familien Charbonnel opp til stor gjensynsglede for meg (og for dem også, tror jeg!😘) Vi fikk et koselig måltid sammen, med god prat og god mat. Det er lenge siden sist vi møttes ansikt til ansikt! 

Etter lunsjen var det kaffe i biblioteket, og sannelig fikk jeg en ekstra flott opplevelse sammen med kaffen min! En nydelig gitarkonsert, av en av jentene! Krevende stykker hadde hun valgt, men gjennomførte med glans!! En stor opplevelse for en gammel musikklærer!😍
Imponerende hva en ungdom kan få ut av et slikt instrument!

En flott bukett med strålende unger/ungdommer! 😍

Etter en kjempehyggelig ettermiddag, ble jeg med en tur for å se huset til Agnès & Co. Det er en av flere boliger i området. Sist jeg var der, hadde de nettopp flyttet inn, men nå var det pusset opp, og blitt et godt sted for en stor, aktiv familie i ledige helger og ferier. 

Men dagen var ikke slutt, ennå den! Først var det nyheter på TV. Det er stadig diskusjoner omkring valget av den nye statsministeren, Michel Barnier. Spennende om han klarer å få satt sammen en "levedyktig" regjering! 

Middagen etterpå smakte fortreffelig... som alt det andre Isabelle tryller fram på kjøkkenet! Mesteparten av ingrediensene er fra egen "potager" (kjøkkenhage), og de smaker kjempegodt! I dag var det en grateng, med tomatsalat til. Nydelig!!
Etter en lang, men helt super dag var jeg (som vanlig!) kjempetrøtt, og var glad for å ha "Roosevelt-rommet mitt" ventende, der opp i 2. etasje!
Nydelig inventar på rommet mitt! Og friske blomster fra hagen!
Men utsikten fra rommet er ikke mindre vakker!
Uansett,  om kvelden er det senga som gjelder!


Som du ser av denne epistelen, bar det rett i den senga i går kveld! Så denne bloggen handler altså om... i går! Skal se om jeg får oppdatert dagen i dag... senere i kveld! 🙏







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar