søndag 1. september 2024

2024-08-31 Lagrasse på lørdag

Det gjorde godt med en dag uten store sprell, på den siste dagen i august 2024! Jeg har kost meg etter alle kunstens regler, og hatt tid til både lesing, pianospilling, lørdagskryssord... og hvile av en sliten rygg...

Hadde en avtale med Martine, naboen min om å ta en tur inn i klosteret i formiddag. Lenge siden jeg hadde omvisning der, så det hørtes interessant ut. Men da vi kom dit, var det stengt til i ettermiddag... Da ble det vendereis på oss begge. Martine fikk fortsette med pakking for tur i morgen, mens jeg fikk lest både aviser, og i "boka mi"! (ps. Det foregår visst et spesielt bryllup hjemme i Norge, med all verdens oppmerksomhet?  Jeg er glad jeg slipper å få det presentert i "alle kanaler", for her nede nevnes det ikke i det hele tatt!👍)

Jeg fikk forresten en liten tur bort på torget i formiddag. Det ligger bare 20-30 meter herfra! Lørdag er markedsdag i Lagrasse, og da stiller lokale produsenter opp på rekke og rad under taket til det ærverdige gamle torget fra 1400-tallet. Her får du kjøpt omtrent alt du trenger til matlagingen, og det er et yrende liv av (stort sett) eldre folk, som fyller opp trillebagene sine! Ikke rart at dette er et populært handlested for dem som kanskje ikke kjører bil lenger, for den eneste kolonialbutikken i byen her har bare det aller nødvendigste i hyllene sine.

I ettermiddag tok jeg (enda!) en runde i denne lille byen, og har nok etterhvert bilder av de fleste smale smug, og spesielle detaljer i foto-biblioteket mitt! Men jeg blir likevel ikke lei av å fascineres av det! Når jeg går i disse trange, smale og brolagte gatene kan jeg ikke la være å tenke på alle dem som har gått her før... Brosteinene taler sitt tydelige språk, blankslitte som de er! Så selv om denne gamle byen fra 14-hundretallet bare har mellom 500 og 600 faste innbyggere i dag, er det mange, mange som har gått her før! 

Og siden klosteret var stengt, tok jeg like godt en tur innom kirka, i stedet: "Église Saint-Michel". Så du må nok tåle å se (enda!) noen bilder av glassmalerier, smale gater og artige detaljer!

I kveld tok jeg turen bort i hovedgata, Boulevard de la Promenade igjen. Maten på "La Cocotte Félée" for noen dager siden var tipp, topp (tommel opp!), så da er det aldri noen tvil hos meg.. Jeg tar gjerne et nytt besøk på samme sted!

Og maten i kveld var like god som sist! Jeg valgte en "Salade au chèvre chaud" (en favoritt!)! Denne var en av de beste jeg har smakt (og jeg har smakt ganske mange!) Nydelig tilberedt var den, òg... med utsøkte ingredienser. Og "den lille" porsjonen var akkurat passe stor for meg! For da hadde jeg plass til dessert, også! Koffeinfri Café allongée, med iskrem i ferskensaus... høres ikke det nydelig ut? Jo, det var det!

God og mett.. (og litt trett!), så da var det godt å ha kort vei tilbake til huset! Og nå er jeg snart på vei opp trappene til senga der oppe. Skal bli godt å få hvilt denne plagsomme ryggen min!

Men heldigvis hindrer den meg ikke i å nyte tilværelsen her sør! Jeg koser meg fra morgen til kveld, og synes jeg er kjempeheldig som har anledning til en slik rundreise!

I morgen er atter en dag, uten stort program. Heldigvis er det ikke alltid de store tingene som gir de største opplevelsene.... så kanskje ligger det en "skatt" og venter på meg, rundt neste sving, også? Forresten, det er vel en skatt i seg selv å "bare være"?

Takk for følget i dag, og på gjensyn i morgen!

Mye folk på markedet, en lørdags formiddag!

Tror de har hatt det moro, de som designet og laget denne vannposten!

Tro det, eller ei... dette er en passasje! 
(Men ikke for andre enn relativt slanke folk på 2 bein!)

Morsomt navn på en bar! "Soifferie"! (Soif betyr TØRST!)

Viktig butikk... en gang for lenge siden... (Slakterbutikk)

Klosteret var stengt... men kirken, "Église Saint-Michel de Lagrasse" var åpen!
Glassmaleri... for n'te gang! 
Utrolig vakker alterring i marmor! Sjatteringer i alle farger!

Plutselig oppdaget jeg noe interessant! 
Denne figuren, med et sår på låret med en liten hund ved siden av, 
hadde jeg da virkelig sett før, et annet sted? 
Det må jo være en helgen... men hvilken? 
Plutselig husket jeg HVOR jeg hadde sett samme motivet! Oppe på et hushjørne i... Pézenas!
Da var jo ikke veien lang til Google! Og der fant jeg straks svaret:"Rochus av Montpellier" heter han! Vil du vite mer, kan du slå opp her: Den hellige Rochus av Montpellier

Kvelden ble avsluttet med denne nydelige Salade de chèvre chaud! Nydelig!!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar