lørdag 31. august 2024

2024-08-30 Lagrasse på fredag

Jeg var nok trøttere enn jeg trodde i går, for jeg sovna omtrent med enn gang jeg slukket lyset på soverommet (og det skjer ikke ofte, skal jeg love deg!) Sov godt gjorde jeg også, så da var det jo ikke særlig vanskelig å komme seg opp av senga i noenlunde folkelig tid! Frokosten er (blitt!) fransk etterhvert, men smaker godt gjør den faktisk! En baguette og en kopp kaffe.. et voilà! Fryktelig varmt ute i dag, så da er det deilig med et hus med tjukke murer! Holdt meg inne i formiddag, og fikk lest både Stavanger Aftenblad, Aftenposten og NRK-nyhetene... og noen interessante sider i boka til Ingvilds pappa,  Øivind. Den handler om HOMER (en odyssé gjennom diktning og historie), som jeg fikk til bursdagen min. Og jeg som trodde jeg visste en del om Homer og diktingen hans! Der tok jeg ganske mye feil, ja.. for her er det atskillig ukjent, men interessant stoff for en "nysgjerrigper" som jeg! Den "trojanske hesten" for eksempel... den har endret både navn og innhold i mitt hode nå! Og ennå har jeg mange sider å glede meg til!

Som du kanskje allerede har lest i gårdsdagens epistel, (som ble skrevet i ettermiddag!),  tok jeg med meg Mac'en, og gikk en tur bort til "Bistrot Littéraire" igjen. Der er det både skygge og litt svalt på grunn av de tykke murene. Der sitter jeg både lenge og vel! Drikker en kaffe allongée, svarer på mail, og skriver gårsdagens epistel, mens jeg koser meg under trærne der! 

I kveldinga må jeg tilbake, for jeg har en rendez-vous hos naboen, Martine i kveld! Hun er en god venn av Ingvild og Jan Helge, og jeg har truffet henne flere ganger her nede. Koselig og fargerik dame! Vi hadde en kjempehyggelig kveld, med god mat og god prat (og nå merker jeg at jeg finner de franske ordene lettere! Likevel veldig godt å kunne ty til engelsk, når det stopper helt opp..)

Hun serverte både forrett, middag og dessert, og vi drakk en nydelig lokal rosévin ved siden av! Et skikkelig "herremåltid" var det! (Lurer forresten på når et slikt deilig måltid blir kalt "kvinnemåltid"? Blir nok ikke i min tid på jorda, i alle fall!😉)

Vi avtalte å gå en tur sammen til klosteret i morgen formiddag. Lenge siden jeg var "på innsida" der, så jeg gleder meg til et nytt besøk! 

Men kvelden lister seg på tå, også i godt lag! Så i ellevetida sa jeg takk for meg, og gikk de 5-6 skrittene til nabodøra. Og her sitter jeg nå med dagens epistel (endelig à jour... får se hvor lenge det varer ;-). 

Kjenner meg veldig klar for senga! Merker at topplokket har jobbet på høygir i kveld, så nå skal det snart få hvile... og det samme skal en lettere sliten kropp!

Da er det bare å si, som jeg pleier: À demain!

Alltid like kjekt å passere badeplassen.. 
... et eldorado for både små..
...og store !

Og i kveld:

Deilig middag hos Martine..
..med sans både for stil, ...
for farger...og humør!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar