mandag 7. august 2017

Kammermusikk i Rosendal. Dag 1, 7/8:

Stavanger- Nedstrand-Dalbygda....
Jeg planlegger en ny sykkeltur i Frankrike i høst, og dette er en testtur. Får se hvordan denne kroppen oppfører seg på nok en tur med oppakning. Mange kilo i veskene!😱😉 Og sånn gikk det til:
Hørte Leif Ove Andsnes på P2 en gang i vinter, snakke  om  Kammermusikkfestivalen i Rosendal i august,  og tenkte: DIT vil jeg dra! Og sykkel er jo et fint framkomstmiddel, ikke bare i Frankrike. ;-) Som tenkt, så gjort....og nå er jeg altså i gang! Begynner forsiktig, og startet med hurtigbåt fra Stavanger til Nedstrand tidlig i morges. På kaien traff jeg en usedvanlig sympatisk ung mann, med samme "utrustning" som jeg....og da blir det naturligvis samtale av det! Kevin fra Sveits hadde like godt sykla hjemmefra han, og var på vei til Nordkapp! Litt annen stil og fart på han, enn denne gamle dama altså! Men slike bagateller(!) betyr lite når en har det hyggelig! Så turen over fjorden gikk fort, og vips kunne vi gå i land på Nedstrand. Han lærte meg et par triks med sykkelveskene, og jeg ga han et par tips om veien nordover. Og mens han ga seg i vei mot Haugesund, skulle jeg bare "rett borti høgget her"...til Dalbygda ved Skjoldastraumen. Riktig lovende vær fra starten, og jeg ventet blå himmel og "godt og tjenlig vær" resten av turen....Den gang ei! Etterhvert silte det ned, og jeg måtte inn i et busskur og tre på meg både regnbukse og "kalosjer"! Mintes starten i Danmark for 3 år siden, minte mistenkelig om den. Men da ble det jo bedre....etter et par-tre uker! ;-) Kom til Skjoldastraumen tidlig på formiddagen, og tenkte jeg kunne finne en kafé og spise lunsj der, før jeg ringte til Airbnb-verten. Kafé?? Nei da, ingen kafé her, nei! Så satt jeg da utenfor Coop'en, på en benk fra Vindafjord kommune, og spiste rundstykke med tubeost. Sulten var jeg, og godt smakte det! Ringte verten, som ønsket velkommen til gards. Et helt nytt, koselig rom i et hus fra 1600-tallet! (Lite som minnet om 1600-tall, forresten!;-) Herlig å komme i hus, få en dusj, tørke klær...og få en etterlengtet blund på øynene! (Natta ble i korteste laget, der hjemme!) Gikk meg en liten tur i kveldinga, og jammen ble jeg ikke invitert inn på kaffe til vertskapet, Randi Rettedal og mannen! To kjempekoselige timer gikk som en røyk! Det ble snakket om alt fra politikk til ferskvannsfiske, og ikke minst...skole! Det viste seg at hun har vært rektor på Tveit videregående skole, og da gikk praten lystig både om reformer, rådgiving og pedagogikk. Kjekt! :-)
Kort oppsummert: En innholdsrik dag, med mange gode minner, gode møter med fine mennesker....og en helt OK test av klær....og knær(!), utstyr og sykkel! Gleder meg til i morgen...det er til og med meldt opphold!
Busskur kan brukes til så mangt!
 
Koselige Kevin fra Sveits
Litt annen fart på denne mannen!
Nydelig og tidlig morgen ut fra Stavanger
Små hurtigbåter binder sammen Ryfylke.
Klokka 6.30 ...Avgang hjemmefra! Litt trøtt? ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar