tirsdag 8. august 2017

Kammermusikk i Rosendal. Dag 2, 8/8

En god natt hos Randi Rettedal! Og den som sovner tidlig, våkner tidlig også!😉 Så klokka seks var jeg lys våken!😜 Laget meg kaffe på senga, hørte nyheter, og spiste frokost, før jeg var klar med ferdig pakket sykkel klokka halv ni! Og i dag skinte sola!! Så regntøyet lå godt gjemt i "pølsa" på bagasjebrettet, og solbrillene lå klare i lomma! Syklet trøstig i vei nordover mot E134, og den første bakken føltes slett ikke avskrekkende.....men verre skulle det bli!😱 Bakkelandet Norge er sannelig noe annet enn flate vest-Frankrike! Det gikk opp, og det gikk (heldigvis!) ned, men det ble mye skyving av sykkel i dag! OK, tenkte jeg....så får jeg litt styrketrening i armene, òg! Kom til slutt til Solheim, og derfra opp på E134. Turen derfra til Ølen ble en utfordring! Lite sykkelveier, nesten ingen veiskulder, og mye tungtrafikk! Glad jeg hadde anskaffet meg en "avviser", en slik de har på sykkeltilhengere for barn. Jeg bruker bare den ene biten, med flagget på, og legger den kunstferdig på bagasjebrettet, så langt ut mot venstre som  mulig. Og bilene gjør en stor bue utenom!
Glad jeg kom meg helskinnet til Ølensvåg! Der var det tid for lunsj, og jeg stoppet på kaféen til en hyggelig dame, som viste seg å være polsk. Og maken til service!! Hurra for henne!! Skal du noen gang spise i Ølensvåg, bør du stoppe på den første kaféen på venstre hånd (rett før Cirkle K-stasjonen!)
Turen videre til Ølen var også med hjertet i halsen...Rart at de ikke har laget en sykkelsti mellom disse to småstedene! Men da jeg passerte Fatland slakteri, ble alt enklere....når det gjelder trafikk altså! ;-) Tok den nye "postveien" mellom Ølen og Etne, og der er det forbudt for biler! Men, du verden så bratt!! Hadde problemer med å skyve/dra sykkelen noen steder, så det gikk seint som i sirup! Men jeg visste jo at jeg bare skulle til Etne i dag, så jeg tok det med ro. Stoppet både titt og ofte. Tok en slurk vann, satte meg på en benk, tok et bilde....og nøt turen, selv om den var i strieste laget en stund! Og på toppen var det like bratt nedover! ;-) Kanskje gikk det like seint, for her var det om å gjøre ikke å få skrens. Men tross alt, mye mindre strevsomt, da!
Kom til Holmen og hytta til Hildegunn og Sven i firetida, og gjett om jeg var glad for å sette meg på trammen da! Og ekstra koselig var det at Maren var der! Vi har hatt en veldig koselig ettermiddag og kveld her, og været har vært (og er!) virkelig nydelig!
Men nå er denne dama ganske trøtt, så det blir nok køying om ikke lenge.... Godt med gode venner som tilbyr husrom på min vei!😊😘
 Tidlig morgen fra Dalbygda.
Ingen fare...jeg skal holde meg under 50 km/t!

 Vakre Norge!
 "Cafe og butikk" i Ølensvåg. Anbefales!
 Idylliske veier...uten trafikk! 
Sakte, men sikkert går det oppover fra Ølen!
 
 Framme ved idyllen på Holmen!
 En nydelig kveld ved elvebredden ....
.... og ekstra koselig at Maren var der!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar