torsdag 31. august 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. Dag 3, 31/8:

Så var jeg endelig i gang på den "ordentlige" pilegrimsruta! Men må først vise et par bilder fra kvelden i går. Fikk ikke lagt inn noen bilder fra det koselige møtet på kontoret "Compostelle 2000", så her kommer de! Ikke rart at jeg koste meg!😉😊
Jean François og Bernard.
Det var Jean François som hadde gitt meg en detaljert beskrivelse over veien fra flyplassen og til kontoret deres. Den var gull verdt!!
.
Og her er Gonçalves også med.:-)
Fikk altså hjelp av disse hyggelige mennene til å bestille overnatting. Ungdomsherberge(!) rett ved Louvre passet jo fint, og den hyggelige resepsjonisten, Lucas ordnet det til og med slik at jeg fikk et dobbelrom helt aleine! God service til en gammel dame...på ungdomsherberge! Etter en frokost av det vanlige (kjedelige!) slaget der, bar det av gårde til Tour Saint Jaques...og starten på pilegrimsruta. Skikkelig morgenrush i Paris, så jeg spaserte en del av veien...der det ikke var sykkelvei. Men til starten kom jeg, og fikk tatt noen bilder med morgensol, både på meg og tårnet! Var en rask tur innom plassen foran Notre Dame også, men kom meg raskt videre over på Rive Gauche. Hadde funnet en sykkelreparatør i nærheten av Sorbonne, og dit ville jeg før ferden videre sørover. En hyggelig kar kikket på det jeg lurte på, og beroliget med at jeg hadde gjort helt rett når jeg festet forhjulet! Så da var det "bare" nok luft i dekkene som manglet... Fikk låne ei skikkelig fotpumpe, og dermed var problemet løst! Herlig å sykle videre, når en kjenner at alt er i orden!😊👍🚴.
Jeg kom meg relativt enkelt forbi Montparnasse (måtte stoppe og ta et bilde av hotel Waldorf, der jeg har bodd med både Ane og Malin....og neste år er det Celeste sin tur å bli med mormor til Paris!), og etter noen kilometer fant jeg den omtalte "Coulée verte". Flott sykkelvei, uten biler ....men med utallige joggende franskmenn/damer i alle fasonger og farger! Skjønner ikke helt hvordan så mange hadde tid til slikt midt på dagen, men tror de må ha brukt lunsjen sin til å springe! Artig var det i alle   fall...De hilste vennlig bon jour, og spratt til siden i det jeg passerte! !)
Fant meg en koselig kafé i Massy, der jeg bestilte den "berømmelige" sandwich'en. Sier berømmelig, for det blir stort sett det samme til lunsj hver gang jeg er i Frankrike! Kommer alltid "for seint" til frankmennene sin lunsjtid, og må ta til takke med en sandwich. Men jeg liker jo det, jeg!😜😉
Så bar det videre sørover, og jeg fant omsider L'Orge, elva som snor seg sørover mot Breuillet. Nydelig sykkelvei i flotte omgivelser, men det var et sant "kaos" av veier. Så jeg brukte fryktelig mye tid på å finne "skjellene" som markerer pilegrimsruta, og det blei seint før jeg endelig fant overnattingen min...
Men de tok i mot meg med åpne armer, både mor, far og sønn! Middag fikk jeg òg...GOD middag, og gjett om det smakte!😊👍 Men dusjen smakte, om mulig, enda bedre!😉
Nå er jeg overmoden(!) for senga, så da sier jeg god natt....og vel møtt i morgen kveld!😊😉
Avreise fra Ungdomsherberget..en tidlig morgen i Paris?.
Saint Jaques et moi! 


1 kommentar:

  1. Gleda av å koma fram til mat og dusj er den same anten du syklar eller går, skjønar eg! No når du er godt ute av Paris, går nok resten av seg sjølv.

    SvarSlett