fredag 11. august 2017

Kammermusikk i Rosendal. Dag 5, 11/8:

Slokna som et lys i går, og orket ikke en gang skrive blogg for dagen!😜 Den har jeg altså skrevet i dag, så da får du lese nedenfor, om du vil vite hvordan torsdagen forløp!
Nå skriver jeg om fredagen, selv om den fremdeles slett ikke er over. Men siste konserten er i Kvinnherad kyrkje klokka 22.00 i kveld, og jeg er ganske sikker på at etterpå orker jeg IKKE å skrive! En av de få konsertene uten Mozart, denne....Olivier Messiaen sin "Kvartett til tidenes ende". Har hørt historien om opprinnelsen til dette verket, så jeg går med åpent sinn og ønske om en god opplevelse....selv uten Mozart!😉
Sov godt i natt, og var klar for foredrag klokka elleve, en veldig interessant og inspirerende samtale mellom Andsnes og Jan Swafford om Mozarts kammermusikk. Underholdende og kunnskapsrik mann denne Swafford. Han har skrevet bøker om flere komponister, sist om Beethoven. Nå skriver han en bok om.....Mozart! Den skal jeg lese!👍
På vei til foredraget traff jeg min gode venninne Marte og mannen Peder, som var på vei i samme ærend. Så fikk jeg både i pose og sekk i dag; både foredrag, flott musikk....og koselig selskap! Heldig, jeg!😊 Konserten 14.30 ble vel toppen på kransekaka!! Både strykekvartetten i d-moll og et stykke, spesielt skrevet for bratsjisten, Tabea Zimmermann av Ligeti var flott på hver sin måte...og førsteklasses framført! Men Kvintett i Ess-dur for obo, klarinett, horn, fagott og klaver tok kransekaka!! Helt til å få gåsehud av...hele tida! Men så er det ikke hver dag en hører en slik kvintett av topp musikere! Jeg traff tilfeldigvis fagottisten Audun Halvorsen i gata her i ettermiddag, og måtte stoppe og takke for en magisk opplevelse. Så sa han: Ja, det var en stor opplevelse for meg også. Kanskje bare en gang i livet jeg får spille sammen med slike musikere!" Ikke rart det ble trampeklapp lenge etterpå! ......And there is more to come!👍🎶
Mens jeg sitter her og ser utover sjøen fra motellet, kan jeg være glad for mange ting.....at jeg  opplever så mye flott på så kort tid, for eksempel, og at jeg har mer i vente!
Men også at jeg IKKE skal sykle i dag! For nå blåser det stikker og strå her ute, og gamle veteranbåten "Sandnes", som ligger til kai her borte, vugger sakte i fortøyningene. ...og det er bare 5  minutter herfra, og opp til Kvinnherad kyrkje!😉
 Tetzlaff-kvartetten, fantastiske musikere!
 Disse gjorde ettermiddagen helt magisk! Kommer neppe til å glemme måten de spilte på!  
Konsert av aller beste klasse! 
 Malmangernuten, sa Peder!
 ...og her kommer både han og Marte!
Tabea Zimmermann gjorde også Ligeti til en stor musikkopplevelse! 
Dette ser jo slett ikke så verst ut....
men skal love deg at det blåser friskt der utenfor! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar