søndag 13. august 2017

Kammermusikk i Rosendal. Dag 7, 13/8:

Siste festivaldag, og faktisk skal det bli godt å avslutte disse dagene, for nå er det ikke plass til mer musikk og flere høydepunkt på en stund! Det har virkelig vært en fest fra ende til annen! Hadde jeg ikke skrevet ned underveis, så hadde jeg ikke husket mer enn en brøkdel av alt jeg har hørt (og sett!). Godt med denne bloggen da, for min egen del, .....og kjekt at noen andre også har likt å lese!
Må starte med å legge ved et lite klipp av Tanja Tetzlaff sin cellosolo av Esa Pekka Saronen i går. Fikk det ikke til da, men nå (tror jeg at jeg!) har fått det til, via You Tube.
   
Virtuost cellospill!
I søndagens første konsert omkranset Mozart 2 helt ulike, moderne komponister, og først ute var "Entre temps" for obo og strykekvartett av Toru Takemitsu. Ultramoderne i form og uttrykk, men disse utøverne får selv en skeptisk og konservativ lytter til å spisse ørene! Den unge strykekvartetten "Opus 13" gjorde en formidabel og imponerende jobb, sammen med den dyktige oboisten Mizuho Yoshii. Neste "modernist" ut var Maurice Ravel, og hans fiolinsonate i G-dur ble spilt med en presisjon og en intensitet som bare Leif Ove Andsnes og Christian Tetzlaff kunne få til! Blues-satsen og sistesatsen, Perpetuum mobile tok nesten pusten fra oss som hørte på....og det var ikke langt unna at den gjorde med de to utøverne også...For en prestasjon!😊👍👏
Mozarts velkjente strykekvintett i g-moll (KV 516) satte et flott punktum for formiddagens konsert, vakkert spilt av den unge kvartetten, sammen med bratsjisten Tabea Zimmermann. En  av de vakreste strykekvintettene til Mozart, etter min smak (kanskje med unntak av den i C-dur, KV 515....Nydelige er de nå begge to!
Avslutningskonserten i Kvinnherad kyrkje satte et mektig og nydelig punktum for 4 dager som har  inneholdt det ene høydepunktet etter det andre. For en lydhør og fullsatt kirke sang Anne Sofie von Otter, med pianisten Kristian Bezuidenhout både Mozart, Haydn, Lindblad og Schubert med en innlevelse av de sjeldne! Sjelden jeg får anledning til å høre en så profesjonell sangerinne live! Og jammen tok hun ikke et par ekstranummer for oss....på norsk! Agathe Backer Grøndahls "Min sommerfugl" ble fremføret med stor innlevelse og humor! Et festlig punktum for en festival som jeg seint kommer til å glemme!
Men nå er det på tide å si takk for meg i denne omgang! Jeg lever lenge på denne festivalhelgen!😊
I morgen setter jeg meg på sykkelen igjen, og skal 2-3 mil tilbake samme vei som jeg kom....til Sunde. Der skal det visst gå en hurtigbåt til Leirvik. Så får jeg se hva jeg gjør etter det! Jeg må jo hjem og forberede neste tur....Den skal gå i Frankrike (surprise!😉🇫🇷).....om bare 2 uker!!😱😉
 Lover å fortelle mer om den etterhvert, men i denne omgangen sier jeg bare:
Takk for denne turen!😊🎶🎶🎼🎹
     
" Opus 13", unge, men du verden så dyktige musikere!
 
 Ikke mindre dyktige disse to...i Ravels fiolinsonate!
 Ung og begavet! Sonoko Miriam Shimano Welde hører vi nok mer fra!
Vakkert anslag, formidabel teknikk!
 
Her spiller  de unge i Opus 13, Mozarts KV 516, sammen  med den erfarne Tabea Zimmermann  
  
  Anne Sofie von Otter og Kristian Buzuidenhout .... 
 
 ..satte et solid og inspirerende punktum for flotte dager! 
Og jammen så det ikke ut som om himmelen var enig i at her var det gull å hente! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar