lørdag 12. august 2017

Kammermusikk i Rosendal. Dag 6, 12/8:

Nei, kvelden var sannelig ikke slutt, da jeg avsluttet bloggen i går!! Konserten i Kvinnherad kyrkje seint i går kveld, ble en helt unik opplevelse som jeg kommer til å huske så lenge jeg lever! Ett ord kan beskrive den: Uforglemmelog! Måtte legge ut noen ord om den på FB før jeg køyet i går, og jeg deler litt her også, av det jeg skrev:

At kveldens konsert i Kvinnherad kyrkje, med Olivier Messiaen's "Quatour pour la fin de temps" skulle bli et så formidabelt punktum for dagen, ja det hadde jeg aldri trodd! Hva disse dyktige musikerne får ut av instrumentene er nesten ikke til å tro!👏 Det begynte veldig "fremmed og uvant", men etterhvert ble det bare mer og mer betagende! Satsen med Martin Frösts klarinett var til å få gåsehud av, og sammen sørget de alle fire for en opplevelse av de helt.   sjeldne!😊🎶 Jeg bøyer meg i støvet, ...og legger meg med smil om munnen i kveld!

Slik kan altså en kveldstund være, når en er på kammermusikkfestival! Fantastisk, er ordet!👍👏👏                 
  En kvartett som ga alt den kvelden!
 Betagende musikk i betagende omgivelser...
        
Full konsentrasjon gjennom hele verket!

 Men altså, det er lørdag i dag, og nye opplevelser har stått i kø! Først konsert klokka 11.00, med Mozarts Obokvartett i F-dur, KV 370. Mizuho Yoshil var, som i går helt superb på oboen, og de andre fulgte opp på mesterlig vis! Mer Mozart ble det, men også et solostykke for Fagott (Vertogo for fagott solo) av den nålevende komponisten Olav  Berg. Mange spennende og uvante lyder fra fagotten, mesterlig spilt av Audun Halvorsen! 
Så ble det koselig lunsj med Peder og Marte, før se dro tilbake til "andre sida" igjen. Jeg tok en runde i Baronihagen, og nå hadde regnet (stort sett!) gitt seg. Så det ble en ordentlig fotosafari blant store, majestetiske trær og fargerike roser. Et kakestykke og en kopp kaffe i " Drivhuset" (!) fikk jeg også tid til. Så bar det "hjem" for en strekk på senga, og  så var jeg klar for kveldens foredrag og konsert! 
Det var god spredning i kveldens program, fra Mozart (selvfølgelig!:-), via Brahms og Esa Pekka Salonen, og tilbake til Mozart. De to Brahmssangene ble sunget av Anne Sofie von Otter, og da vet en jo at kvaliteten er på topp!  Stykket for Cello solo (Yta III) av Salonen ga Tanja Tetzlaff skikkelige utfordringer, men hun løste dem  til fulle....riktignok med en del avrevne  hår på buen! Kjekt å bli utfordret slik, med musikk som jeg ellers ikke ville satt meg til å lytte til....Nok en fin konsertkveld ble det, og da konserten var slutt, hadde det til om med klarnet opp! Første gang siden starten torsdag at vi så blå himmel! Heldig at jeg tok sykkelen i kveld, så fikk jeg meg en fin kveldstur før jeg snudde nesa mot Spiskammerset! Nå er det kveld her, og jeg er mer enn klar for senga. Herlig å styre tida slik! Men ennå er det en dag igjen av denne flotte festivalen, og jeg gleder meg til de to siste konsertene i morgen! 
      
 Obokvartett i F-dur, KV 370....ren nytelse!  
        
Audun Halvorsen tryller med fagotten!
       
 Mektige trær i vakker skog!    
  
  Rosehagen er virkelig verdt et besøk! 
    
 Selfie i Baroniet! 
   
   
  "Nytt liv av daude gror..." 
  
  Best å beskjære tujaen  vår....så den ikke får slike dimensjoner! ;-)  
        
  Anne Sofie von Otter, Andsnes og Tabea Zimmermann.
  Her spares det ikke på kreftene! 
 
Fantastisk himmel i kveld..... 
....og en gullforgylt solnedgang!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar