fredag 11. august 2017

Kammermusikk i Rosendal. Dag 4, 10/8:

Skånevik-Utåker-Valen-Dimmelsvik-Rosendal
Det var godt å sove på Skånevik Hotell, og frokosten var utmerket! Tidlig oppe, for ferja gikk 8.35! Opphold, men mørke skyer langs fjella, så jeg hadde regntøyet klart på bagasjebrettet. Tydelig kaldere enn i går, så ulltrøya var god å ha! Vel framme i Utåker la jeg trøstig i vei på den siste etappen til Rosendal. Det begynte bratt, og asfalten var grov, så det ble en tung start. Men med letteste girene gikk det sakte, men sikkert oppover. Og slik ble det resten av dagen også!😉 Ikke de store bakkene, men slike som suger krefter av en gammel kropp. Så jeg var ganske fornøyd for å få en god pause etter en times tid! Da var jeg kommet til Valen sjukehus. Der fikk jeg en koselig stopp hos Kirsti Mæland, Hildegunns gode venninne og kusine, som jobber som psykolog der. Virkelig et par trivelige timer, med god prat! Videre langs sjøen passerte jeg mange idylliske småsteder, men oppdaget at små riksveier også kan ha stor trafikk! Ingen tvil om at livet på bygda også krever logistikk av høy klasse! Biler av alle størrelser og fasonger suste forbi. Det var elektrikere, rørleggere, Asko, Posten og Bring, og noe store lastebiler med stein ....og slaktedyr! Sykkelsti?? Så knapt snurten av noe som lignet, og vegskuldra var en liten, smal vits!😱😱 Noen steder torde jeg rett og slett ikke sykle rundt svingene, så jeg hoppet av, og leide sykkelen på venstre side. Da hadde jeg i alle fall trafikken i mot meg!😜 For så vidt greitt å gå litt innimellom, for en blir litt stiv i nakken, og mo i rompa underveis!
Men fram til Rosendal kom jeg omsider, og fant mitt lille krypinn på "Spiskammerset Motell", her jeg skal bo helt til mandag morgen! Flott, stort rom, med alt jeg trenger! Skal love deg at den dusjen gjorde godt!👍👏🚿 Glemte å si at dagen forløp uten så mye som en regndråpe (unntatt noen få dråper mens jeg satt tørr og fornøyd inne på Valen!). Men da jeg kom ca 500 meter fra målet, begynte det virkelig å pøse ned! Da fikk jeg opp den farten jeg hadde manglet før på dagen, og det ble ekstra godt å sette fra seg sykkelen, og låse meg inn på rom nr. 7 her!
Åpningskonserten om kvelden ble et flott punktum for en super torsdag, med Leif Ove Andsnes som  førsteklasses konferansier....og deltaker! Mozart for all e pengene denne kvelden, og med de fantastiske musikerne kunne det ikke bli annet enn suksess! Herlig å legge seg etter en slik finale!
 Fine sykkelforhold ....enn så lenge!
Første stopp...Valen sjukehus
   
Gamle bygninger minner om en annen tid i psykiatrien....
 
Rosendal! Målet mitt i denne omgang. Kjentes veldig godt!
 
Ikke visste jeg at denne låven heter Riddersalen! Men mye fin musikk framføres her! 

 
  Førsteklasses konferansier og kunstnerisk leder! 
  Hva denne mannen får ut av klarinetten er helt magisk!
 Dårlig bilde (ingen blitz, vet du!), men desto mer fremragende musikere!
  Litt av åpningsprogrammet..... mer i morgen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar