lørdag 5. november 2016

Dag 71 og 72, 04/11-05/11: Sète, change of plans, og konsert i Théâtre Molière

Fredagen ble en annerledes dag enn jeg trodde da jeg sto opp om morgenen... Men det betyr slett ikke at den ble noe mindre bra, for det! Noen ganger kan tilfeldigheter føre til det motsatte, og slik ble denne dagen! Hadde først tenkt å gå på konsert her i Sète fredags kvelden, men hadde også lyst på en biltur.. Leie bil noen dager, og kjøre sørover til "gamle trakter" nede i Corbières. Bodde jo i Lagrasse i 6 uker høsten 2012, i leiligheten til niese Ingvild og Jan Helge. En koselig liten landsby, med status som en av "Des plus belles villes de France". Mange gode minner derfra! :-) I tillegg tenkte jeg å svinge vestover til St. Lys (sørvest for Toulouse), for å hilse på Patrick og Lucette, 2 venner fra pilegrimstur i Frankrike.
Hadde prøvd å bestille bil på nettet, men fikk ikke bestillingen gjennom. Derfor pakket jeg sekken, og gikk de 2 kilometrene til AVIS- kontoret ved stasjonen for å ordne det "sur place". Der var det (selvfølgelig!) stengt mellom 12 og 14, så jeg satte meg på jernbanekaféen og ventet. Hadde ikke før satt meg, så ringte... Patrick! De vil gjerne besøke meg her i Sète på mandag, og ta meg med hjem til St. Lys etterpå! Jammen godt jeg ikke hadde fått gjennom bestillingen, for da hadde jeg hatt bil fram til til onsdag! Så nå "snudde jeg på hælen", og på veien hjem, gikk jeg innom og kjøpte billett til konsert om kvelden. På programmet sto "Carmina Burana" av Carl Orff, et verk som jeg ikke hadde noe spesielt forhold til, annet enn at jeg (og mange med meg!) har hørt åpningen og slutten. Det kan være sunt å utfordre seg selv, en gang i blant! Dessuten skulle konserten holdes i Théâtre Molière, et nydelig konsert/teaterlokale som jeg hadde lyst å se, også innvendig.
Da fikk jeg plutselig god tid, og tok beina fatt til La Corniche for å vaske klær. :-) En fin ettermiddagstur, det! Konserten begynte ikke før 20.30, så jeg fikk en liten pause hjemme, før jeg spaserte av gårde til Théâtre Molière borte ved jernbanen. Det var mye folk i kø allerede en halvtime før dørene ble åpnet, men jeg sto nå ganske beleilig til i køen. Det var ikke faste plasser i kveld, men jeg hørte en i køen hviske til en annen: "vi går opp trappen der borte"....og da fulgte jeg like godt etter! Det var lurt, for jeg fikk orkesterplass på balkong, ved siden av en annen dame som også var alene. Supert overblikk, og ingen store hoder foran meg! :-)
Og konserten ble en opplevelse! 80 sangere, 40 musikere, og 3 dyktige solister gjorde kvelden til et virkelig høydepunkt! Sopransolisten var nok den dyktigste, men også tenoren (som hørtes nesten som en kastratsanger! ;-) og barytonen sang godt. Orkesteret hadde sitt svare strev med å følge tempoet noen steder, for jammen gikk det unna! Men dirigenten var kjempedyktig, og holdt kontrollen gjennom hele verket! Da jeg spaserte hjemover i småregnet, tenkte jeg i mitt stille sinn at det var godt jeg ikke fikk leid den bilen jeg hadde planlagt!
Dagen i dag har stort sett gått med til e-poster, og planlegging av besøk av og hos Patrick og Lucette. Regnvær i dag, så det ble bare en rask tur til butikken. Ellers koser jeg meg i mitt lille studio! :-)
 "Le jour des morts"... 2. november i Frankrike..
 ..og kirkegårdene pyntes med krysantemum i mange farger.
 Rakk en tur på vaskeriet...
 ...før konserten i "Théâtre Molière".
 Her gjelder det å løfte blikket!
Her også!
 Forventningsfulle tilhørere..
 ..og kor og orkester ..
..som gjorde kvelden til en stor opplevelse!

2 kommentarer:

  1. Eg seier det igjen. Du skulle vore musikkanmeldar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, Marte...det trur eg dei andre musikkmeldarane ville tatt som ei fornærming! ;-)

      Slett