onsdag 2. november 2016

Dag 68 og 69, 01/11-02/11: Sète, kontorarbeid og hyggelig franskprat

Ikke så mye å fortelle i går, for det ble stort sett en innedag, med en rask tur til byen for å handle litt mat. Jobbet med denne franske grammatikken hele dagen...Puh, så vanskelig det er å finne den rette tida, dersom du skal snakke om noe annet enn "vær eller vind"! Kan alltids snakke i presens, jeg.. Men det holder liksom ikke, når jeg vi si "da jeg skulle/ skulle ha gjort/ ville ha sagt, eller kunne kanskje ha funnet på å gjøre"! ;-)
Stoppet forresten på veien hjem fra butikken i går, og kjøpte en Cola Light på "Café de Paris".. Etter prisen å dømme, burde jeg ha bestilt Pastis eller noe annet alkoholholdig! For denne colaen kostet 3,80 Euro, og en Pastis kunne jeg fått for 2,70! Ikke helt norske priser... eller kultur, kan en trygt si!
La forresten merke til at vi har lengre dager her sør nå, nesten 2 timer faktisk. Artig å vite at mens jeg satt der i sola med Colaen min, så var det blitt helt mørkt hjemme! ;-)
Ennå lyst her sør, og klokka er 17.25 :-)

Brukte kvelden til å se fransk TV, og jeg får da med meg litt, i alle fall! Arte-kanalen hadde først et langt program om presidentkandidatene i USA, og selv om mye var kjent på forhånd, fikk en et ganske spesielt inntrykk av forretningsmannen Trump... Blir mer og mer forundret over at denne mannen kan være så populær der borte! Men en ekte demagog er han, og mange lar seg tilsynelatende overbevise av tomme løfter og skumle argumenter... At det blir et spennende valg den 8., er det i alle fall ingen tvil om...Spennende etterpå også, uansett utfall!
Dagen i dag møtte meg med sol og sommervarme, nok en gang. Startet med en liten verb-runde, før jeg ga jeg meg i vei til urmakeren for å fikse klokka mi. Jeg hadde byttet batteri der sist uke, men fikk ikke knappen til å virke, da jeg skulle stille den på søndag. Han smilte lurt, denne hyggelig urmakeren, og stilte enkelt klokka tilbake en time... med følgende kommentar: "Du får komme igjen til våren, når vi skal stille klokka fram igjen"! ;-)
Var på vei hjem, da jeg så denne hyggelige mannen jeg traff på nabobaren for en ukes tid siden. Han ropte at jeg måtte komme og sette meg...og det gjorde jeg selvfølgelig!
En litt original fyr dette, men en kunnskapsrik og interessant mann å snakke med! Atomfysiker, og jobbet med kjernekraft i mange år. Det var i den sammenheng han hadde vært på kongress i Stavanger i 1980. :-) Da jeg fortalte at jeg hadde et barnebarn som heter Cornelius, slo han sporenstreks opp på iPhonen sin, og viste meg bilde av en amerikansk fotograf og kjemiker som hette "Robert Cornelius"! Morsomt! (Etterpå leste jeg at denne Cornelius tok verden første "selfie", i 1839! Så det er altså ingen ny oppfinnelse, ...men han hadde neppe selfiestang! ;-)
....Og så snakket vi politikk i dag! ;-) Både amerikansk og fransk... Og han røpet at han håpet Alain Juppé vil vinne valget neste år. Han fortalte hvorfor også, men jeg forsto bare cirka halvparten! ;-)
Forresten litt morsomt å være dame her sør! Han kjøpte en øl til meg, og jeg spurte hvor mye jeg skyldte han. "Tuller du?" svarte han! Kom altså ikke på tale å betale noe som helst!
Etter en lang og hyggelig passiar der nede på Bar l'Hotel de Ville, bar det hjem til kaffe og en baguette. Enkel matlaging på denne dama her, skal jeg love!
Nå er det kveld og mørkt her sør også, og jeg skal se et program på TV, som "kameraten min" anbefalte. Et debattprogram, der deltakerne får snakke ferdig uten å bli avbrutt, og der de ikke snakker for fort... Akkurat noe for meg, med andre ord!
 Har en ikke plass til hage, får en lage en selv! ;-)
 Og kommunen lager hage overalt! I går fornyet de alle bedene langs kanalene. 
 Her får ikke "les feulles mortes" ligge lenge... Storrengjøring på Place Artistide Briand
 Kameraten i full gang med å søke på "Cornelius" på iPhonen!
Har vist denne før, men jeg synes den er så artig! 
Finner en ny detalj hver gang jeg går forbi!


2 kommentarer:

  1. Ein kamerat som med ein gong søker på IPhonen, det må vera noko for deg😉

    SvarSlett