søndag 6. november 2016

Dag 73, 06/11: Sète og tur til Mont St. Clair med lue og vanter!

En fin dag her nede, men nå har kulda kommet hit også... Riktignok langt fra minusgrader og snø, men en skikkelig sur nordavind gjorde at jeg fikk bruk for både vantene og lua i sekken da jeg kom til toppen av "fjellet mitt" (Mont St. Clair er hele 194 moh! ;-) Mye folk der oppe på en søndag, men de fleste jukser ...  de kjører med bil til topps! Og bratt er det, så det er god trening å gå opp for en gammel kropp!

De markerer Allehelgensøndag her sør også, så jeg tok en tur innom  kapellet på toppen, "Chapel Notre Dame de la Salette". Der tente jeg lys, og hadde en stille stund i den vakre, lille kirken. Mange med meg var der i samme ærend, og det er rørende å se hvordan de voksne lærer barna ærbødighet og respekt for kirkerommet!

Jeg hadde en fin rundtur i dag òg, og fant en "ny vei" ned på vestsida.. Da havnet jeg i La Corniche (du vet, der jeg vasker klærne mine!), og gikk langs havet tilbake. "Cimitière Marin" ligger bare noen hundre meter hjemmefra, og jeg gikk innom der for å beundre all blomsterprakten på gravene. Tydelig at Allehelgensdag betyr noe her sør også...

I morgen skal jeg ta tog til Toulouse for å besøke Patrick og Lucette, så da er jeg turist igjen. ;-) Det spørs det om det blir mulighet til å skrive blogg noen dager framover da, så jeg lover ingenting! Skal nå prøve å lure meg til en liten skrivestund. likevel! ;-)
 Det dukker stadig opp morsomme ting, hvis en ser seg omkring ;-)
 Kaldt, men fint på toppen i dag!
 Allehelgensdag i "Chapel Notre Dame la Salette"
Her var det jammen en vei forbi alle private murer og stengte porter!
 Er glad for allemannsretten hjemme i Norge!
 Høstfarger langs veien. Jeg elsker høsten. (... også!)
Allehelgensdag på "Cimetière Marin"

2 kommentarer:

  1. God tur til Patrick og Lucette, hels!!

    SvarSlett
  2. Det er allereie gjort! Og dei helsar tilbake... med mange bises à toi!!😘💕

    SvarSlett