lørdag 12. november 2016

Dag 78, 11/11: Aix- Marseille- Montpellier, og L'armistice de 1918

En god natt i Aix, og så av gårde til stasjonen igjen! For å komme til Montpellier, må jeg via Marseille. Hadde litt tid mellom togene, så jeg tok like godt en telefon til to gamle venner fra 10 år tilbake, Reno og Marie-France.  De og de to barna deres, Sarah og Théo møtte jeg på flyet hjem fra Nice i august 2005(!), og vi har hatt sporadisk kontakt siden da. Det ble et hjertelig gjenhør, og han ba meg sporenstreks endre billetten videre, så jeg kunne spise lunsj med dem! Som sagt, så gjort.. og dermed ble det ikke bare gjenhør, men også gledelig gjensyn! Ekstra hyggelig var det at datter Sarah (19 år nå!), var hjemme for helgen!  "L'Armistice de 11 novembre" feires i Frankrike som ekstra fridag (dagen da våpenhvilen etter første verdenskrig ble undertegnet). Sarah studerer i Paris, mens Théo (17), har et år igjen av Lycée, og bor hjemme fremdeles. Han hadde forresten en utrolig festlig kjæreste, som også var med oss til lunsj! Pappa Reno, piloten i Air France var akkurat den samme som for 10 år siden... Fin fyr!! :-) Marie-France også, skikkelig koselige, kloke folk! Og huset deres er et oppkomme av morsomme og stilige detaljer! Det viser seg at pappa Réno er litt av kunstner også! Bare se det nydelige maleriet han har laget av sønnen Théo, malt på ferie i Italia!
Etter lunsj rakk vi en tur ned til det nye "Les docks village Marseille", et spennende område, med butikker av mange slag (mange dyre og eksklusive!;-), interessante "torg" og "esplanades", og en åpen plass med utsikt over det store havneområdet i byen. Virkelig kjekt å se!
Så ble det tid for å kjøre meg til stasjonen, og turen gikk videre til Montpellier. Får la bildene fortelle resten, ellers blir jeg aldri ferdig! Men du verden så glad jeg er for at jeg tok den telefonen! :-)
"Gare de Marseille-Saint-Charles"...
..med utsikt til berømte "Basilique Notre Dame de la Garde"..
Square NARVIK!
Trappa opp til stasjonen. Ingen kjøkkentrapp, dette! ;-)
Så ble det koselig gjensyn med hele familien 
Croisé!
Og slik så vi ut i oktober 2006!
Sarah på kjøkkenet,
... og Théo, med mamma Marie-France,
..og pappa Reno.
Akkurat like herlige i 2016, som i 2006!
Må ta med noen morsomme detaljer fra huset deres! 
Dette er en leselampe! ;-)
Her et kunstverk, laget av Sarah.
Og her har pappa Reno malt sønnen Théo. På ferie i Italia, fortalte han.
Mer morsom kunst! 
Og dette "sildebildet" husker jeg fra 2006!
Vi rakk en tur til "Les docks" også..
Sarah på den omvendte S'en ..i Docks...
...og oss to ved C'en!
Det går mot slutten på en koselig dag i Marseille,
...og tid for farvel...
 Må mimre litt. Ser du "sildebildet"?
Dette er 10 år (og noen kilo! ;-) siden. Marseille i 2006..
Og her er de to søte små på Mosvangen camping i august 2005, 
 
...og hjemme hos oss på Tjensvoll. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar