lørdag 12. november 2016

Dag 77, 10/11: Toulouse- Aix-en-Provence, og konsert i Grand Théatre

Etter en god natt hos Patrick og Lucette, og en nydelig brunch, bar det av gårde til stasjonen i Toulouse. Patrick hadde omtenksomt laget nydelig niste for togturen (se første bilde!), og den kom godt med underveis. For det er langt fra Toulouse til Aix-en-Provence! ;-) Men jeg kom meg trygt og ukomplisert til hotellet, fikk meg en god dusj, og en kort spasertur til "Grand Théâtre de Provence". Jeg lar meg stadig imponere over arkitekturen i Frankrike! Ikke bare de store, monumentale bygningene fra Napoleons tid, de er "overalt". Men like mye de moderne bygningene, fra spennende konsertsaler til høyst prosaiske forretningskvartaler. Kunne brukt en hel blogg til å vise mangfoldet! :-) Og i kveld var det altså "Grand Théâtre..." Fantastisk! Tegnet av de italienske arkitektene Vittorio Gregotti og Paolo Colao, og innviet i 2007... med Wagners opera Valkyrien. På en måte "enkelt og stramt" i formen, men et godt sted å være, og et enda bedre sted å lytte til god musikk! Og i kveld var det Mozart for alle pengene! "Le concert d'astre" (12 treblåsere, 1 kontrabass og en super dirigent, Emanuelle Häim) spilte et festlig arrangement av "Figaros bryllup", og "Gran Partita" (Serenade nr. 10, K.361). Applausen ville ingen ende ta, så det ble både "Don Juan" og repetisjon av "Figaro". Virkelig verdt både togtur og billettpris! ;-)
ps. Litt fransk både morgen og kveld her.. Fikk nemlig en hyggelig prat i pausen, med damen ved siden av meg. De var flittige brukere av denne flotte konsertsalen.
 Snille Patrick lager god niste for togturen!
 ...og bordet koselig dekket for brunch.
 Enkelt og ukomplisert å ta tog i Frankrike...
 ...i tillegg er det komfortabelt!
 "Grand Théâtre de Provence" hilser velkommen!
 Spennende lyssetting, både i foyéen..
 ...og i salen!
 "Le concert d'Astre". (Forbudt å fotografere, men jeg lurte meg til et bilde!)
 Et lite glass i pausen hører med ;-)
Farvel til "Grand Théâtre...", men bare en kort spasertur tilbake til hotellet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar