onsdag 16. november 2016

Dag 82 og 83, 15/11- 16/11: Sète, Bar du Plateau og besøk hos Odile Pezet

Litt hverdager igjen her, og det gjør godt, både for Arne og meg. En kjølig tirsdag, men sola skinner. Vi tar en tur langs sjøen, ser på folkelivet, på fiskebåtene langs kanalene, og tar en galette på en av de mange kaféene der. Vi besøker også "Musée de la mer", og får innblikk i den spesielle sporten her..."Les joutes nautiques".  Det er en stor sport i Sète, og spilles hele sommeren gjennom på kanal Royal. Ser ganske skummelt ut! Det er et lag i hver båt, og en på hvert lag (på et slags platå) holder en "lanse". De ror mot hverandre i stor fart, og så prøver de å skyve motstanderen ut av balanse, så han faller i vannet. Etter Musée de la Mer, tok vi en tur ti Musée Paul Valéry også, så det ble en skikkelig "museumsdag" denne tirsdagen! Rolig ettermiddag i "heimen", men det ble sein kveld...VM i sjakk er like aktuelt her, som der hjemme! ;-)
Onsdagen opprant med like fit vær som dagen før, og også mildere! :-) Det ar av gårde til Corniche for å vaske klær i dag, og underveis langs sjøen oppdaget jeg noe artig! Jeg har tatt bilde av dette morsomme "fantasidyert" i muren flere ganger, ...synes det er så fint, og skyene speiler seg i det. Viser det til Arne, ..og så sier han: "Å ja, der er jo Italia,... og Hellas også!" Jeg hadde overhode ikke sett noe kart der...bare en morsom fantasifigur! Men se, øynene er jo Mallorca..og Italia danner bakhodet! NÅ ser jeg både Italia og Sicilia, Sardinia og Korsika. Artig!! Nesten som en "Rorschach"-test! (Lurer på hva en psykolog ville sagt om MIN tolkning! ;-)
Om ettermiddagen tok jeg en liten tur innom Rebecca igjen, for å gi henne et postkort fra Norge, med noen velvalgte ord. Rart hvor lite som skal til for å glede et annet menneske! Hun var helt rørt over kortet, og viste det til alle gjestene i baren!

I kveld var vi invitert til en annen koselig dame her, en nabo som heter Odile. Hun er også en av de "tilfeldige"menneskene jeg har truffet under oppholdet mitt her nede, en nydelig dame fra Paris. Hun har arvet en leilighet her i Sète av svigerfaren sin, og bor her sør fra juni til november. I neste uke drar hun også herfra, og hjem til leiligheten og familien sin utenfor Paris. Hun har vært enke i 18 år, men har en sønn og 2 barnebarn der nord. Det ble et koselig møte, og en herlig blanding av fransk og engelsk! Dermed fikk Arne også være med i samtalen! Her ble det utvekslet adresser og telefonnumre, så neste gang jeg skal til Paris, tar jeg sikkert en telefon til Odile Pezet! :-)
Både Arne og jeg merker at sjakk-VM sitter i frå i går... (det ble seine nattetimer, som dere sikkert vet!), så nå er det en som allerede sover borte i senga der.. Må visst snart følge hans eksempel!

 Et internettbilde av denne sporten, kalt "Les joutes". 
Stor folkefest langs kanalen når konkurransene går av stabelen.
 Men i dag så det slik ut her..blikkstille og vakkert!
 Ikke vanskelig å se, verken Italia eller Hellas... når en bare vet om det! ;-)
 Koselige Rebecca i "Bar du Plateau"...
 ...sammen med stamgjesten "Anne Karin, de la Norvège"!
 Odile, den distingverte og hyggelige damen fra Paris...
 ..som tok så vennlig i mot oss ...
.. i leiligheten sin!

2 kommentarer: