fredag 1. september 2017

SYKKELTUR PARIS-SJPP. Dag 4, 1/9:

"Ingen kjenner dagen, før solen går ned", sies det. Dette ble en slik dag!😉
Hadde en hyggelig start, sammen med den unge sønnen i huset. Han hjalp meg med en del småjusteringer på sykkelen, og fant til og med fram drillen for å hjelpe meg og lage hull i "pilegrimsskjellet" mitt! Skjellet var presang fra de tre mennene på kontoret "Compostelle 2000", og det vil jeg jo gjerne henge på sykkelveska! 😊
Er det noen sak å være på reise, når en treffer slike mennesker?
Mor og sønn, veldig hyggelig og "hjemlig" vertskap på 
"Hotel nouveau Monde", et sted som anbefales....også for pilegimer!

Så la jeg trøstig i vei på neste etappe...i følge guideboka mi. Toury sto det der, og det var en sånn passelig dagsetappe på 57 km. Fint sykkelvær i dag også, så jeg lot jakken være i bagen, og klarte meg fint med t-skjorte og sykkelbukse. Lett å finne fram til første stopp, som var en liten, men vakker kirke, opprinnelig fra 1300-tallet, Senere påbygd til å bli den store, flotte kirka, slik den fremstår i dag. St. Sulspice de Favière jeter den. Virkelig "in the middle of nowhere", og helt merkelig med en så stor og flott kirke i den lille lamdsbyen. Den hyggelige damen (som drev og oljet benkene!) fortalte at stedet lå i nærheten av de store kongers slott på 14- og 1500-tallet,..og de ville selvsagt ha en representativ kirke i nærheten!
M





Neste stopp var byen Etampes men noen kilometer før det, stoppet det en koselig kar på sykkel, Fabien het han. Tror det der med sykkel og bagasje må være omtrent som å ha hund(!) Alle stopper, som har samme utstyret! "Hvor skal du, da? Hvor kommer du fra, og hvor lenge (og langt!) har du vært på veien?" Slik går praten!😊 Fabien hadde vært på tur i 2 uker, og hadde bbesøkt mange av de stedene jeg var for 3 år siden. Artig!😊 Bodde i Paris, og skulle tilbake i morgen. Et av de mange, tilfeldige møtene....som gjør en slik "alenetur" så verdifull!😊👍

Koselige Fabien!
Jeg kom til Etampes midt i lunsjtida, og der fulgte jeg rådet til engelskmennene: "Do as the locals do!" Gikk inn på den travleste bistroen jeg kunne finne, og fikk med meg både stemning..og god mat!
Jeg satt og så etter passende overnatting i Toury, men strevde med å finne noe passende. Så sier en hyggelig mann fra sidelinja..."Stopp her, da vel! Jeg kjenner en prest som tar i mot pilegrimer. Han bor rett her borte!" Vel, tenkte jeg...kunne jo vært moro å overnatte på et skikkelig pilegrimssted! Fikk adressen, snakket med presten i telefonen, og syklet glad og fornøyd nedover dit. Ringte på. Én gang...2 ganger....og 3 ganger. Ingen respons! Gikk rundt huset for å se om det var tegn til liv der, men ikke så mye som en katt eller hund var der!😱😜 Det var pilegrimsskjell på døra, og beskjed om å ringe på....men altså ingen respons. Da tenkte jeg at det var best å komme seg et stykke videre på veien, for det var ennå langt til Toury. Etter en del dikkedarer, fant jeg et passende sted litt utenfor ruta mi, men tenkte at det gjør ingenting. Sykler ned igjen på "stien" i morgen. Da måtte jeg til med
Google maps......men det skulle jeg aldri ha gjort!! Makan til berg og dalbane er det lenge siden jeg har "sykla"! "Han" ville ha meg inn på de rareste veier, og jeg sykla trøstig i vei.....helt til veien ikke var vei lenger...men bare en sti gjennom åker etter åker! Da jeg vekselvis hadde skjøvet og dratt sykkelen flere kilometer, opp bratte bakker...og ned på andre sida, fant jeg ut at jeg heller fikk sykle RUNDT! Og det gjorde jeg! Så i dag har jeg sykla sånn ca dobbelt så lang som planen var!😱 Gjett om jeg var glad da jeg kom fram til hotellet, fikk dusja og spist! Nå er det kvelden for den farende fanten, og får jeg ikke lagt ut noen bilder i kvleld, så får du få dem i morgen!


Ikke en regndråpe i dag, heller...selv om mørke skyer truet! 
Forresten....her er en av de " veiene" som Google maps foreslo for syklisten! 



2 kommentarer:

  1. Jamen får du prøva deg i starten, men underhaldande lesnad👍

    SvarSlett
  2. Oi oi som jeg følger med deg! Tenker du var sliten til slutt i kveld...

    SvarSlett