mandag 31. oktober 2016

Dag 67, 31/10: Sète og siste sykkeldagen

Samme fine været i dag også, men med en litt kald trekk fra nordøst gjorde det godt med en tynn vindjakke. Jeg hadde sett for meg at det ville bli en fin tur å sykle rundt den såkalte "Etang de Thau" i dag, og avslutte med å levere sykkelen i utleiebyrået ved Plage Quilles. Jeg la trøstig i vei gjennom sentrum og bort til jernbanen, for å komme "rundt" den lille bukta mellom jernbanen og Balaruc les bains. Men det ble en håpløs oppgave! Eneste muligheten var hovedveien D2, og der var det bare en smal stripe på ene sida som mer var til pynt, enn til å sykle på! Uten hjelm, og med en "bysykkel" var det hodeløs gjerning, så jeg måtte slå fra meg den turen... Heldigvis finns det andre muligheter her, så jeg snudde, og tok turen rundt på nordsida av Sète-"øya", og utover langs strendene mot Marseillan. Hadde riktignok syklet deler av den samme turen på lørdag, men hva gjør vel det?
Jeg får sitere den hyggelige tyske mannen som jeg traff i Husum på sykkelturen sørover i 2014.. Han syklet 8 km sammen med meg (i pøsende regnvær!), for å vise veien til hotellet han hadde ringt til. Da jeg takket han for hjelpen og servicen, sa han: "Du skjønner at eldre folk, slike som jeg trenger å bevege oss. Så om jeg sykler dit eller sykler hit, så gjør det samme nytten!" Klokt sagt, og hyggelig ... for meg også!

I dag var det en frisk vind langs havet, og faktisk ganske kjølig. Så det fristet ikke med bad i dag! Men sykkelstien var fin, og jeg nøt turen, ....så plutselig var jeg i Marseillan! Forresten var det like lite mat å få der i dag òg, men så smakte det ekstra godt med déjeuner på tilbaketuren, da jeg nærmet meg Plage Quilles. Etter å ha levert fra meg sykkelen, var vinden løyet, og det ble en fin ettermiddag. Jeg tok skoene i handa, og vasset i vei.. store deler av turen til La Corniche. Tror vannet må ha vært nærmere 20 grader! Jeg satte meg på en stein i vannkanten der, og jammen ble det ikke en koselig prat i dag òg! Mormor hadde med seg barnebarnet til sjøen, og mens hun badet, så snakket vi! ;-)

Var innom og kjøpte brød på veien. I Corniche er det nemlig et bakeri som har grovt brød. "Pain nordique" heter det, og det passer jo godt, kan du skjønne! Fikk en fin tur hjemover, og kunne ikke vært mer heldig med de 3 dagene på sykkel. Strålende sol alle dagene, lite vind og fin temperatur. Og i det jeg nærmet meg "huset mitt", kom skyene sigende! I morgen skal det bli overskyet!

 Morgensteming på Canal Royal
Endelig er brua over til jernbanestasjonen åpnet igjen... etter 10 mnds arbeid!
 Så ble det ikke tur rundt Ètangen, men tok en avstikker til Pointe Courte på returen.
Dette er kvartalet der fiskerne bor, et litt "loslitt" sted, men med sjarme!
 Denne Georges Brassens må være litt av et ikon her nede... her er det enda en vei med hans navn!
 På vei sørover mot Marseillan
 Så stilnet vinden, og det ble en riktig fin ettermiddag..
..men her kommer skyene sigende... akkurat i det jeg runder hjørnet der hjemme! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar