mandag 19. august 2024

2024-08-19 Paris- Alençon

Hadde en god natt på Première Classe Roissy, og våknet til og med før klokka ringte. De må ha god lydisolasjon på disse hotellene rett ved flyplassen, for jeg merket ikke støyen i det hele tatt! Siden ikke leiebilen skulle hentes før klokka 14, hoppet jeg like godt over frokost på hotellet. For det finnes jo plenty av spisesteder på flyplassen! Bussen fra hotellet gikk til Terminal 2, men derfra er det piece of cake å komme seg over til Terminal 1 med gratistoget  CDGVal. Så der hadde jeg god tid, både til frokost og litt "research"! Bilutleiefirmaene holder til i 8. etasje(!) i "rotunden", så det ble rene karusellen før jeg kom meg ut fra terminalen! Men med en Citroën C3 (med automatgir!) var det jo ingen sak! Så var spørsmålet: Hvilken retning velger jeg mot dagens mål: Alençon? Har jo god tid, og jeg vil helst slippe å kjøre gjennom Paris sentrum. (Det har jeg gjort en gang for mye! 😱)

Jeg valgte en skikkelig stor bue nord, vest- og sørover, på gode N-veier (ikke bompenger), og koste meg både med bilen og veiene! Hadde det ikke vært for alt veiarbeidet underveis, hadde det vært helt topp! Men når omkjøringene ble på smale, svingete veier med svært varierende asfaltdekke, var det så som så. Men jeg kom da fram til Campanile Alençon i kveldinga, og installerte meg i et lite, men hyggelig motellrom her! Og gjett om det smakte med middag i kveld!! Problemet med kjøring slik jeg gjorde i dag er at det er vanskelig å finne passende stoppested for en skikkelig lunsj... Så da ble det med en halv Firkløver som jeg fant i bunnen av sekken! Egentlig ikke noe problem å spise lite på dagen, for en blir mest tørst i varmen. Med utetemperatur på 25-27 grader er det godt å ha luftkjøling i bilen! 

Det er ikke så mye å fortelle etter en transportetappe som dagens, men satser på at det blir mer interessant etterhvert! I morgen går ferden videre sørvestover til Orvault, en liten by i utkanten av Nantes. Der venter familien Erismann på meg! Hos dem har jeg hatt mange kjekke stunder, både her i Frankrike, men også i Stavanger! ps. Jeg har en spesiell gave til ungene der... men den skal du få høre om senere!😏

(Jeg får visst ikke til skikkelig organisering av bildene i bloggen, denne gang.. Tekstingen blir stående i "hytt og vær". Derfor lar jeg tekstingen være i kveld. Skal se om jeg får orden på det, etterhvert!) 


Citroën C3, min følgesvenn i 3 uker framover!

Jeg rakk selvfølgelig å stoppe ved et par kirker, i dag, òg! ;-)


Middagen i kveld var nydelig!! (Kylling i en utsøkt saus, med haricots verts! Og desserten? Den obligatoriske startdesserten min: Île flottante! Mao: Ingen slankekur, denne turen min!)










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar