lørdag 24. august 2024

2024-08-23 Angoulème- Lanton

 "Transportetapper" på sykkel er noe helt anne enn i bil... Og et lite problem når jeg bruker iPhonen som kartleser: Det blir atskillig mer komplisert å ta bilder underveis! Men en fin tur sørover hadde jeg, og ingen problemer underveis, heller! Været er fint, og veiene supre (også når jeg velger N-veiene framfor motorveier. Men jeg var glad jeg kjørte vestover på ringveien rundt Bordeaux i dag, for det var endeløse køer motsatt vei! 😱 Vet ikke om det var pga slutt på skoleferien i helgen, eller "vanlig" fredagsrush... men det så ganske ille ut!

Jeg durte i vei på "peripheriquen",  men tok meg tid til en liten stopp for å fylle bensin... og ta en Cola!  Kom fram til Lanton uten problem, og her hadde jeg virkelig valgt et supert overnattingssted! (Takk til Booking.com!) For her var det både stoler og bord utendørs i en nydelig hage, restaurant og bar rett ved siden av, og kort vei ned til dette berømte "bassenget"! Og sannelig fikk jeg benyttet meg av alle fasilitetene etterhvert! 👍

Men først var det godt å strekke ryggen,  etter 20 mil i bilen! 

Etterhvert tok jeg en tur ned til "Bassin d'Arcachon", der båtene lå på rekke og rad med kjølen på snei, og masta på tvers! Ingen sjanse til vann under kjølen før om 6 timer, der i gården! Ganske artig skue for en som er vant med en skarve halvmeters forskjell på flo og fjære!

Der fikk jeg forresten en svært hyggelig prat med en ung, fransk dame fra Paris! Hun er farmasøyt, og fortalte om vanskelige tider i metropolen for tida. Det blir gradvis bedre, sa hun.... men var visst slett ikke sikker! Hun var på ferie hos venner her nede, og nøt noen dagers "fri fra maset der nord".

Men jeg måtte tilbake til hotellet etterhvert, for her ventet jeg besøk! Natacha fra Le Teich (som jeg møtte tilfeldig i Bordeaux i fjor på denne tida!) og mannen skulle komme innom, etter ærend i Bordeaux. De bor ikke langt unna herfra! 

Det ble et kjempekoselig møte, og her fikk jeg enda flere "gylne øyeblikk" i samlingen min av gode minner! Vi hadde en god middag sammen, og praten gikk om så mangt. Det fascinerer meg dette... franskmenn har alltid noe interessant å prate om! Kanskje handler det om felles interesser og felles erfaringer? Og kanskje også samme innstilling til livet? Uansett grunn.. kjekt er det!! (Og selv om jeg etterhvert finner ordene lettere, er Goggle translate god å ha i bakhånd!😉) 

Det var blitt mørkt da de sa takk for seg, og satte seg på motorsykkelen for å kjøre hjem. Denne motorsykkelen hadde de hatt siden de møttes for over 20 år siden, men den var like driftsikker som vår gamle 25 år gamle Mecedes! 👍

Uansett hvor kjekt jeg har det, er det alltid like godt å finne rommet og senga utpå kvelden! Takker og bukker ennå en gang for uforglemmelige opplevelser "on the road"!

I morgen er det venner i Pau som venter på besøk! Gleder meg til det, også!

Cola og "bensinstopp" underveis

Hotellet mitt denne natta.. supert sted!

Ser du godt etter, ligger båtene "strødd" i bassenget... venter på flo!

Ikke rart jeg blir glad sammen med disse fine folkene! 


Tid for å si adjø... og kanskje "L'année prochaine"? 

Og jeg takker og bukker så dypt jeg kan!😘













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar