onsdag 28. august 2024

2024-08- 27 og 28 Lagrasse på tirsdag og onsdag

Når jeg slår sammen de 2 siste dagene i bloggen min, må du ikke tro at det er fordi jeg ikke opplever noe!😉 Jeg koser meg etter alle kunstens regler, og har slett ingenting å klage over. Her har jeg alt jeg behøver, og jeg føler meg privilegert som får bo i denne sjarmerende byen, i denne sjarmerende leiligheten! Jeg tror forresten det var genistrek, dette med å "feriere her, helt for meg selv" i midten av disse 3 ukene. Så langt tenkte jeg ikke da jeg satt hjemme i Stavanger og planla det hele! Har du lest tidligere blogginnlegg, så vet du at jeg har mange gode opplevelser i banken min fra den første uka! De gleder jeg meg over hver dag! Jeg ser også fram til den siste uka mi, der oppe i nordvest. Men det må du vente med å høre mer om, for det skjer litt av hvert også mens jeg "er på ferie" her sør!

Disse 2 dagene har jeg vært i ro her i byen. Nydelig vær har vi også, selv om det ble i varmeste laget i dag. Over 30 grader i skyggen blir i meste laget for meg! Men jeg prøver å finne skygge der jeg kan, og da får leg både lest litt, og løst mine "Hansen/Schive-kryssord!" 

Jeg gikk en liten mimretur i ettermiddag! Rart det med "gamle tomter", da kommer minnene strømmende på, og en husker detaljer som en trodde en hadde glemt! 

Da jeg bodde her i 6 uker i 2012, hadde jeg en daglig morgentur over et lite fjell som kalles "Les fesses de Charlemagne"! (Du får slå opp på nettet, så finner du HVORFOR fjellet har fått dette pussige navnet ;-) Men uansett navn, så fikk jeg meg en daglig tur, og en super start på dagen!

For moro skyld setter jeg inn et bilde fra en av disse morgenturene mine.. mest for å vise at tida går,  på så mange måter!😉 (Men fjellet består!!)

Silk så jeg altså ut i 2012! ;-)

Men starten på turen har ikke forandret seg!

Jeg tok en del bilder i dag, òg.... og jeg tror ikke det er mange fotomotiv i denne byen somhar unnsluppet fotolinsen min! Du får bla forbi, dersom bildene virker veldig kjente!😱

"Porte de l'Eau". Rester av bymuren, rett bortenfor "huset mitt".

Utsikt mot samme porten, tatt nede fra badeplassen.

...og den legendariske"Pont-Vieux de l'Abbaye". Sett fra sør...

...og fra nord.

På vei hjem etter en herlig middag! 
Mørket faller på, også over den gamle markedsplassen midt i byen. Den stammer helt fra begynnelsen av 1300-tallet! Dit skal jeg på lørdag formiddag, for da er det marked her!

I dag glemte jeg helt å spise lunsj! Ikke at det gjør så mye for denne kroppen min, men til gjengjeld smakte det ekstra godt med en skikkelig god middag i kveld! Jeg hadde bestilt bord på "La Cocotte Félée" i hovedgata, og der spiste jeg en herlig og mør biff (min favoritt!), med iskrem til dessert! Kan neppe kalles en lavbudsjett-reise, dette! 😉 

Jeg fikk en liten prat med et hyggelig par ved nabobordet i kveld, men ellers har det blitt lite franskprat i dag. Egentlig har det vært bare godt å hvile de små grå litt, for allerede i morgen blir det mer av det slaget! 

Men hva den dagen bringer, må du vente til i morgen kveld med å få vite noe om! Nå er jeg allerede klar for senga. (Kan ikke skylde på fransken heller, i dag, men trøtt er jeg, okke som! ;-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar