mandag 26. august 2024

2024-08-25 Pau- Lagrasse

Jeg tror jammen at jeg har funnet et sovemiddel som funker!👍 Slitt med søvnen har jeg gjort så lenge jeg kan huske, men her nede sovner jeg så snart jeg legger hodet på puta!👏 Det er FRANSKEN, selvfølgelig! Hjernen min jobber fra morgen til kveld med å finne de franske ordene jeg har glemt, og å formulere setningene jeg prøver å konstruere.. Ikke rart den (og jeg!) blir trøtt! Må kanskje fortsette når jeg kommer hjem, også?😂

Så det var slett ikke vanskelig å komme seg opp av senga i morges, og si adjø til Eddy og tvillingene. De skulle på noen dagers tur ut til kysten for å surfe... og kose seg med venner. Ei uke til med ferie, så braker det løs med skole for de franske elevene, også!

Elisabeth og jeg fikk en koselig prat over kaffekoppen, før jeg satt meg i bilen, og lot Google Maps lage forslag til reiserute østover. I dag så jeg fram til å lande i den lille byen Lagrasse! Her skal jeg være en hel uke, og gleder meg til å ha regien helt på egen hånd! Det er veldig kjekt å få være sammen med mine franske venner, og jeg er dem stor takk skyldig for alt de bruker av tid og krefter på denne farende fanten fra Stavanger. Men det skal også bli godt å få være alene, noen dager! (Kanskje hjernen min også gleder seg?😜) 

Lagrasse er en av mine favorittsteder i Frankrike! Takket være min niese Ingvild og mannen Jan Helge har jeg fått sjansen til å besøke denne byen mange ganger.  Arne og jeg besøkte dem her for første gang i mai i 2006. Da var Victoria 2 1/2 år (nå er hun over 20! 👍) 

Her vanner 2 1/2 åringen oliventreet i kolonihagen!

Siden har det blitt flere besøk, og i 2012 fikk jeg låne huset deres i hele 6 uker! Det var litt av en pangstart på pensjonisttilværelsen for denne dama, det!👏 Innimellom fikk jeg besøk både av mann, søstre og svogere + gode venner! Ikke rart jeg liker dette stedet! Og gjett om jeg skal kose meg denne uka også!!

Det ble en del "Péage" på veien hit i dag, for veiene til Lagrasse går stort sett nordfra. 

Men selv om det krydde av folk på "Aire"-ene, så fløt trafikken fint. ("Aire" er store rasteplasser, med kafeer, toaletter, bensinstasjon og kolonialbutikk (særlig det siste var fint for meg, for det er jo søndag i dag!😉)  Det er forresten tydelig at det nærmer seg slutten på skoleferien her nå, for "alle" bilene var fulle av unger, (og mer eller mindre tålmodige foreldre!). Bak bilene hang sykkelstativ med sykler i alle størrelser.. Et artig skue var det... for en som ikke hadde ansvar for noe annet enn å betrakte det hele!

Det var piece of cake å komme seg fra parkeringsplassen og bort til Rue des deux Ports, og koden til nøkkelboksen fungerte perfekt! Jeg kom meg lett inn, fikk åpnet "les volets"(vinduslemmene/skoddene), og fikk nyttig praktisk info om leiligheten via koselig Facetime med vertskapet mitt! (Denne teknikken er ikke til å fatte. De satt i bilen på vei hjemover til Skien, og hadde til og med skrudd på varmtvannet via en app, hjemmefra!!)

Ps. Feiret ankomsten min på den lille nabokafeen, den med utsikt til klosteret på andre sida av elva. Der var det forresten et yrende badeliv i ettermiddag!

Men nå er det blitt natt i Lagrasse, og ei seng i 2. etasje frister en sliten kropp. Så da er det bare å si: Bonne nuit, og à demain!

En god og velfortjent (?) avslutning på 300 kilometers kjøring!

Og her står bilen trygt parkert på Nummer 1,
mens kofferten og jeg er like trygt parkert 
i nummer 10 (ikke Downing street, heldigvis! 😊)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar