søndag 25. august 2024

2024-08-24 Lanton- Pau

Sov skikkelig godt (for en gangs skyld!), og hadde ingen problem med å komme meg i dusjen, og ned til frokosten i tide. Herlig sommervær i dag òg, så frokosten ble inntatt utendørs i den koselige hagen her. Og jammen tror jeg at jeg har fått "franske frokostvaner", for nå holder det jammen med en baguette og litt syltetøy (+litt ost, da!) Men kaffe må jeg ha, uansett hva som befinner seg på tallerkenen! Café allongé er det franske svaret på "vanlig norsk kaffe"... og det går det mye av til denne farende fanten! I dag skulle jeg sørover til Pau, og jeg (nei, Google Maps var det som..) fant veien dit. 😉 Jeg prøver å unngå  de betalte motorveiene (Péage), for jeg får sett mye mer  langs mindre trafikkerte veier. Og dessuten er det lettere å stoppe, hvis jeg ser noe interessant! Dessuten er kvaliteten på de "vanlige" veiene i dette landet stort sett milevis foran kvaliteten på veiene der hjemme. Med andre ord: For en som elsker å kjøre bil, er dette landet i toppklassen! 

Men jeg kan jo ikke kjøre bil hele tida, selv om det er aldri så kjekt. Da ville jeg jo ikke fått med meg alle de "gylne øyeblikkene" som har kommet som perler på ei snor! Og jammen kom det ikke et nytt slikt "øyeblikk" rundt neste sving, også!

Etter ca. 30 mil svingte jeg inn mot Pau. Der parkerte jeg ved et stort, flott hus i en stor hage.... og ble tatt i mot med åpne armer av enda en fransk familie, som jeg ble kjent med i Stavanger! Tenk hvor heldig jeg er som traff disse flotte menneskene hjemme "hos meg" i Stavanger.. og som jeg nå kan besøke i sine hjem her i Frankrike!

Her fikk jeg nok en super kveld, denne gang sammen med Elisabeth, Eddy, og de to tvillingene. De hadde laget et utsøkt måltid, og desserten smakte også kjempegodt! Gjett hvem som hadde laget den? Jo, det var Emil, det!  En saftig eplepai med is til. Bravo, bravissimo!

God mat, og en lang, god fransk prat. Og til slutt: en god seng. Hva mer kan en frankofil gammel dame ønske seg? Kommer ikke på noe, jeg!😉

Frokost i det grønne! Og farvel med hotellet og hagen i Lanton.

Gjett hva jeg fant... i dag, òg? 😉
En kirke, selvfølgelig! Og byen? Den heter PISSOS! 
Men uansett navn på byen... 
kirka var like vakker som de andre jeg kommer innom på min vei!
Og glassmalerier blir jeg (som før sagt!) ALDRI lei av!



Å kjøre denne veien gir bonus på mer en en måte... 
Her syklet jeg på vei til Saint Jean Pied de Port, for 7 år siden! 
Og som jeg har nevnt før: En vei du har syklet, sitter i minnet på en helt annen måte enn når du kjører bil!

Og til denne flotte familien kom jeg i ettermiddag, 
og ble tatt i mot med åpne armer! Heldige meg!😘

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar