mandag 26. august 2024

2024-08-26 Lagrasse på mandag

Tror sannelig jeg holder på teorien om det med fransken som sovemiddel, for i natt sov jeg kjempegodt, enda en gang! Herlig å slippe og ligge timevis og vente på Ole Lukkøye, så da gjør det jo heller ingenting om jeg våkner i åttetida! Så det gjorde jeg altså i morges, og det gjorde godt med en hårvask og en dusj før frokost! Deilig seng i dette huset, òg... (og her er flere å velge mellom!)👍 

Jeg startet dagen med et besøk på "Rådhuset" (Mairie), for niese Ingvild hadde tipset meg om at jeg kunne få gratis parkering hele uka, som "fastboende" i huset deres! Passer jo fint det, for (også) i denne turistbyen er det dyrt å parkere mer enn et par timer! Jeg måtte bare hente et parkeringsbevis på Rådhuset, som bevis på at jeg bor her! Som tipset, så gjort, og jeg hadde en hyggelig prat med han som sto bak disken (jeg tror ikke det var borgermesteren, men det gjorde ingenting!)

Denne uka gjør jeg som jeg lyster... men kan jo ikke leve bare på lystene😉!  Så i dag kjørte jeg av gårde til Lezignan-Corbières for å handle litt. Der nord er det 2 store kjøpesentre,  og det er ferskvaredisker begge steder som imponerer, alle fall meg! Her er fiskedisk med fersk sjømat i alle varianter, ostedisk med like mange varianter, og en grønnsak/fruktavdeling som ville gjort kjøpmann Helgø der hjemme grønn av misunnelse! Men det er blitt fryktelig dyrt, her også! Og det blir ikke bedre når den norske krona er så svak! Gogt jeg har spart regelmessig i denne "reisekontoen min"!💰

La forresten merke til noen spesielle detaljer på veien nordover i dag. Hadde sett det i går også, men fikk ikke tatt bilder av det. I alle byer i Frankrike står navnet på byen på et skilt ved bygrensa (Skiltene angir også at fartsgrensa blir 50 derfra, gjennom byen, og til du passerer skiltet, med en svart skråstrek over. Da er det 80 igjen.) Men her og der sto plutselig skiltene opp/ned! Måtte sjekke hva dette skulle bety, og det er altså unge bønder i Frankrike som protesterer mot importerte matvarer! En kan jo mene så mangt om en slik måte å protestere på, men kreativt er det, i alle fall! 

Etter en god lunsj på bakeriet der nord (Croque Monsieur, selvfølgelig!), satte jeg atter kurset mot Lagrasse, et par mil unna. Bilen var godt lastet med vann og nødvendig utstyr, og jeg var glad jeg hadde sekken til å bære hjem det tyngste! Parkeringen er et stykke unna, nemlig. Og veien hjem går på en gate med skikkelig slitt og velbrukt brostein. Godt å komme i hus med det hele, og flate ut på senga en halvtimes tid. (Ryggen er ikke hva den var.. heller ikke kneet. Men det glemmer jeg fort når jeg legger meg flat! 😉)

I ettermiddag tok jeg med meg kryssord og vannflaske, og gikk en tur bort til klosteret. Der har de en koselig kafé, "Bistrot littéraire",  der jeg har sittet mange ganger før, og kost meg utendørs. Men i dag var det stengt.... Uvisst av hvilken grunn, for det sto "åpent" på nettet. Får prøve igjen en annen dag. Da ble alternativet "Le Recantou" (nabokaféen her),  med en kaffe og Hansens lørdagskryssord  i Dagbladet. Sommertemperatur ennå her sør!

Middag er et eget kapittel for denne dama! (Når jeg ikke har en mann i nærheten... han som elsker middag (og som, stort sett er den som lager middagene hjemme hos oss!) Jeg er glad jeg slipper! Så hva ble middagen i dag? Joda, 3 biter grov baguette, med roquefort og syltetøy! 😂 Men mett ble jeg, og søvnig også... etterhvert! (Selv om jeg ikke har snakket så veldig mye fransk i dag! Blir spennende å se om teorien min holder stikk i kveld!)

Kanskje blir det mer fransk i morgen, for jeg skal prøve å få hilst på naboen her. Det var ingen respons da jeg ringte på i ettermiddag. Hun traff jeg for 2 år siden også. En koselig dame, som er en god venn av Ingvild og Jan Helge. Vi hadde kjempehyggelig sist jeg var her, for 2 år siden!

Men sannelig er jeg trøtt i kveld òg, selv om klokka er langt fra midnatt! Hva gjør vel det, forresten? Jeg er jo langt over 66, og da gjør jeg som jeg vil! (Jf. Wenche Myhre! 🎶) 

Snakkes i morgen!

På vei til "Mairie" for å få parkeringbevis som "innbygger" i Lagrasse!👍

Eksempel på "Panneaux à l'envers"!

Inngangen til bokhandelen ved klosteret, og den lille, koselig utekaféen.

Yrende badeliv i elva L' Orbieu, som renner gjennom byen. 
Grønt flagg i dag, og egen badevakt på plass!

Det er historisk sus over denne byen!



Ikke rart den er en av "Les plus beaux Villages de France"!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar