fredag 23. august 2024

2024-08-22 Orvault- Angoulème

Etter en god natts søvn, og en god kopp kaffe(!), var det avskjed med vennene mine her i Rue de Lion. Pierre-Adrien hadde fått en avskjedsklem i går kveld, for han drar på jobb før hanen galer(!) 

Jeg fant fram Google Maps, og vipps var jeg av gårde. Målet i dag var Angoulème, ca 300 km sørvestover. Når jeg har god tid (og det har jeg ofte på disse turene mine!), velger jeg å kjøre utenom bomveiene. Men N-veiene her er mer enn gode nok for meg! D-veiene er også brukbare, men de blir ofte veldig smale og svingete. Supre som sykkelveier er de riktignok, for der taler jeg av rik, egen erfaring! Fordelen med å kjøre slik er at jeg kommer gjennom småbyene på veien. Alltid kjekt å stoppe en liten stund der. Jeg finner (nesten!) alltid en diger, flott kirke, med like flotte glassmalerier, og også en "Tabac" som selger både Cola og kaffe!

Som nevnt tidligere kjører jeg i et område der jeg har syklet flere ganger, og jeg tar meg i å mimre både titt og ofte om det jeg så og opplevde fra sykkelsetet. I dag var det alle solsikkene! Nå står de i full blomst, den ene marken etter den andre er helt gule... et flott skue! Men da jeg for noen år siden syklet her i slutten av september, var alle solsikkene helt brune... og jeg trodde de var ødelagt på grunn av tørke! Men de skulle jo bare høste frøene!

Jeg kom fram til hotellet i utkanten av Angoulème i ettermiddag, og dermed har jeg fått tid til å oppdatere både blogg og Facebook! Kjennes godt det, for dagbøker er ferskvare. Mye går i glemmeboka hvis en ikke får skrevet ned etterhvert! 

Det ble tid til en bedre middag innimellom skrivinga, men nå er jammen kvelden omme (og vel så det!). Skal bli godt å krype til køys snart, og satser på en ny dag, med nye muligheter og opplevelser! 

Ei lita jente som oppdaterer oss om legebesøk for å sjekke sår hals! 
(Jeg lærte mange nye ord, jeg! ;-)

Farvel! À bientot!
"Jeg kommer snart igjen"! 


Église Notre Dame... ikke i Paris, men i Clisson!
Vakker kirke, både forfra...
... og bakfra!
Og glassmaleriene blir jeg aldri lei av!

Men jeg fikk nå med meg litt av den profane delen av byen, også! ;-) 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar