onsdag 21. august 2024

2024-08-20 Alençon- Orvault

En god natts søvn i den lille "leiligheten" her, og etter en god frokost bar det sørover. Et skikkelig pøsregn fulgte meg stort sett hele første del av turen, men heldigvis fant jeg hendelen til vindusviskerne etter en del leting(!) Valgte å kjøre utenom motorveier, og da ble det passering av mange landsbyer underveis. Jeg liker det! Kirkespirene dukker opp lenge før jeg ser selve landsbyen, og med GPS'en er det en smal sak å finne veien videre. Lunsjen ble inntatt på en kafe i E.Leclerc ved Châteaubriant, og der fikk jeg fylt bensin, også. Litt pinlig da jeg oppdaget at jeg hadde parkert på feil side av pumpa.... men heldigvis er franskmenn forståelsesfulle når jeg gjør feil... "Vous avez une voiture de location?", sa den hyggelige herren bak meg! Og det har jeg, jo! 😉

Utpå ettermiddagen viste GPS'en meg enkelt fram til rue de Lion i Orvault, der jeg ble tatt i mot med åpne armer av Blandine og de to yngste jentene. Maëlle, den eldste er igjen hos bestemor ute ved kysten. Kanskje kommer hun hjem i morgen? Hadde vært koselig å treffe henne, òg! Pierre-Adrien kom hjem i kveldingen (som de fleste franskmenn i med lederansvar! ;-) Vi hadde en kjempekoselig kveld sammen, der ungene fortsatt nyter lange kvelder, og sene morgener.... Men i neste uke er det andre boller, for da begynner skolen igjen!😱

De fire spilte et interessant "tallspill" (SKYJO), mens jeg satt på sida og prøvde å forstå hva det gikk ut på! Tror jeg skjønte cirka halvparten, men jeg hadde det like morsomt som de andre! Etter en hel kveld med "fransk på alle kanter" var det likevel godt å lukke døra på rommet mitt (som egentlig er Maëlle sitt. Men hun er jo ikke hjemme!).  Godt å komme i seng! Så får vi se hva morgendagen bringer her i Nantes-distriktet!


Farvel med mitt lille krypinn i Alençon.

Kirkespirene viser vei....


Et opplagt motiv for en kunsthistoriker! ;-) Her er nok en flott katedral.. i Puceul.
 
Katedralene består, men dette er dessverre også en trist realitet i små landsbyer... 
Dårlig bilde under, men her forteller innehaveren av disse 3 viktige institusjonene at han stenger virksomheten "avec émotion et le cæur lourd"... Men slik er det blitt i denne verden.

Men den lille "Tabac'en" består!
Og der fikk jeg meg en Cola, før videre ferd mot sør!

Koselig møte med Blandine....
... og den koselige familen i Orvault!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar