søndag 24. august 2014

Dag 12 Brunsbüttel- Bad Bederkasa

Samme drittværet som de siste dagene... På med regntøyet fra morgenen av, med andre ord!;) Hadde en koselig prat med et sveitsisk ektepar fra Zürich i morges. Bodde på samme hotellet.  De syklet ulike traséer langs Elben, og hadde nå tre dager igjen, før de skulle ta toget tilbake fra Hamburg og hjem. Annerledes for meg, som bare kan sykle og sykle og sykle....uten en spesiell returdato. Pensjonstilværelsen har sine ubestridte fordeler!:)) Menveldig hyggelig var det å snakke med dem.:) Morsomt, forresten... det med språk. Vi begynte å snakke tysk, naturlig nok. Så husket jeg ikke hva pensjonist hette på tysk, og sa det på fransk. Da tok hun umiddelbart opp tråden, og det viste seg at hun var vokst opp i den franstalende delen av Sveits! Så ble det jammen en runde fransk der, midt i Tyskland! Det likte jeg, selvfølgelig!:)
I dag startet jeg med gratisferje over Kiel-kanalen, og i følge min gode venninne og engel(!) fra i går, skyldes det Keiser Wilhelm II! Han bestemte at kryssing av kanalen skulle være gratis til evig tid!;) Enkelt var det i alle fall, og på andre sida sykla jeg omtrent 3 mil til Glückstadt. Der ventet en annen ferje, den som skulle ta meg over Elben. Den skulle koste litt etter det jeg hadde lest, men billettøren bare vinket meg på land og ønsket meg god tur!:) Så jeg la lydig(!) ned lommeboka igjen! Der var forresten et helt kobbel av motorsyklister om bord, og en av dem spurte om han skulle ta bilde av meg. Så her ser dere meg midt på Elben, omkranset av 10-15 motorsyklister!;)
Underveis fra Wischhafen mot Hemmoor fikk jeg et forferdelig uvær, og måtte av sykkelen for ikke å blåse regelrett av veien. Men gudfeldig nok(?;) sto det et busskur rett i nærheten, og der satt jeg både tørt og godt til uværet hadde gitt seg... Og så skein sola igjen!:)
Etter 76 km, i Bed Bederkesa, traff jeg på enda noen tyske engler!:), denne gang et tysk-russisk ektepar . Mannen tok sykkelen min, og de geleidet meg gjennom byen til Seehotel Dock. Snakk om flaks jeg har! Så nå har jeg dusja, spist is og drukket kaffe, og skriver blogg og dagbok. Har vaska klærne mine, og de tørker på badet til i morgen!:) Ikke rart at jeg koser meg?!
Er ikke helt sikker på målet mitt i morgen, men jeg skal i retning Bremerhafen, i alle fall!


1 kommentar:

  1. Og der kom dagens høgdepunkt, bloggen din. Kjekt å få høra om alle englane og historiane du plukkar opp. Takk for at du deler turen med oss.

    SvarSlett