onsdag 27. august 2014

Dag 15 Oldenburg

Hviledag med stor H i dag! Sov lenge, spiste en nydelig frokost her på Hotel Wieting, og brukte så formiddagen til å studere kart og nett framfor morgendagen. Konkluderte med mål i Lathen. 81 km, men tror det skal gå fint med det fine været og det paddeflate terrenget heromkring!
Har vært ute og sett meg om i Oldenburg i dag. Gått gjennom den kjente Schlossgarten, som er 200 år dette året. Engelsk hage, med vakre trær og planter, og ei elv som siger sakte gjennom det hele. Riktig idyllisk! Og jammen var det ikke spor av en nordmann her, også! Se bildet!;)
Var også innom St. Lambertkatedralen, tente lys og satt ned en liten stund. Rart å se en så "nøktern" kirke....Sammenlignet med de katolske kirkene (og de danske domkirkene, for den del!), var denne helt uten staffasje av noe slag. Nesten litt puritansk. Vakker likevel, på sin måte...
Men en storby er en storby, og da er det stort sett klesbutikker i alle gater! Skrekk og gru!;)) For som de fleste vet, er jeg mindre enn middels interessert i den slags! Så da er det mer spennende å betrakte menneskene som bor og ferdes i denne byen. Deilig temperatur til å sitte ute, og rakk innom 4 ulike kaféer i løpet av dagen(!) Først kaffe, så cola, deretter iskaffe, og til slutt et glass hvitvin... stikk den!;) Blir heldigvis ikke sulten når jeg reker slik gatelangs, ellers ville det (jeg!;) blitt ganske heavy etterhvert! Men nå er jeg vel tilbake til hotellrommet, og kan pakke litt, og forberede turen videre i morgen. Godt med en slik dag innimellom, for da gleder jeg meg ekstra til å komme på sykkelsetet igjen! Så da snakkes vi i morgen, .....hvis det er nett i Lathen!;))



2 kommentarer:

  1. Godt å høre at det ikke bare regner lenger :) Men du som er så teknisk, hvor er gps-trackingen?? Hadde jo forventet at min duppedings-tante lastet ned et kart som viser hvor du har syklet i løpet av dagen - for oss som ikke er så sterke i geografi og ikke eier et atlas en gang. :-))) Ja, nå fikk du en utfordring til...

    SvarSlett
  2. Hehe, Ingvild...den duppedittdings-tanta di har noen utfordringer igjen å lære seg, det er nå sikkert!;) Jeg bruker Bikemap.net til å lage rutene, og kan laste ned gpx-filer, men har ikke lært meg hvordan det fungerer ....ennå! Tør ikke bruke iPaden uderveis, for er redd den bruker båndbredde da.... Men kanskje er jeg helt pp jordet! Får ta en undervisningsøkt ved Telemarkskanalen når jeg kommer hjem!;))

    SvarSlett