torsdag 7. september 2023

2023-09-07 Bordeaux

Nok en fin (varm!) septemberdag i Bordeaux! God frokost, etter en bra natt i senga her. Hurra for air-condition! (Med sov-i-ro i ørene går det fint, tross en del viftebråk..)

Kjøpte dagsbillett på Tram'en i dag, òg. Veldig praktisk å kunne hoppe på og av, etter diverse påfunn fra denne turisten! 

Først gikk ferden til "Place de la Comedie". Her ruver det mektige "Grand -Théatre"(Nasjonaloperaen i Bordeaux), som ble bygget i 1780, men i klassisk stil. Vakre korintiske søyler preger fronten, og en får følelsen av å være i klassiske Hellas. Slik er det forresten ikke i bare Bordeaux. Frankrike er full av greske (og romerske bygninger), for den som er interessert i slikt... Jeg, blant andre! Men også den moderne statuen "Sanna" (laget av Jaume Plensa), er jeg begeistret for! Den skulle visst egentlig vært borte fra plassen nå, for en eller annen riking har visst kjøpt den! Men byen har mobilisert med kronerulling, så nå har den fått forlenget oppholdstillatelse(!) fram til 2027. Ikke verst!

Hadde tenkt meg en tur innom den nydelige katedralen "Saint-André", som er bispesete for erkebispen i Bordeaux... Uten at det betyr så mye for en protestant fra Norge.😉  Men den har så nydelige glassmalerier! Oppdaget at det var stengt fram til klokka 14. så da ble det en liten kaffestopp på plassen der, mens jeg ventet. Veldig mange turister i dag, så det ble vanskelig å få gode bilder...

Så gikk ferden videre til "Musette Bicycles & Coffee" (Morsomt navn!). Der skulle jeg nemlig hente sykkelen... i morgen formiddag. Men så fikk jeg melding om at sykkelen var på plass allerede i dag! Det gjør avreisen herfra mye enklere. Da kan jeg nemlig pakke ferdig her på hotellet, og slipper å sykle gjennom hele sentrum på vei sørover. Sparer både tid og strev på den måten! Av den grunn har jeg bare 20-30 kilometer til første stopp i morgen, så det blir en myk start....

Sykkelen ser fin ut, den! Men det er jo en del å "lære seg" på en fremmed el-sykkel, så da er det godt å ha god tid!

I kveld tok jeg turen bort til "Le Terminus" igjen... der jeg traff de to koselige damene i går kveld. Ikke at jeg hadde tanke om et liknende møte i kveld også (for det hender ikke såå ofte!), men maten var god, og stemningen behagelig og vennlig. Det ble først en kald øl, mens jeg løste onsdagens Hansenkryssord (!) Hvordan jeg fikk tak i det? Jo, det gjelder å være litt freidig, skjønner du... spurte den hyggelige mannen i resepsjonen om han kunne printe den ut. Og det kunne han! ;-)

Ble litt sulten der jeg satt, og bestilte Pasta Carbonara (den retten har barnebarn Malin lært meg å like! :-) Smakte nydelig!! Forresten smart å spise 5 minutter fra hotellet. Enkelt å komme hjem, og herlig med en kald dusj etter timevis i 25-30 grader!

Nå er jeg i pakkemodus her, men tror jeg skal vente med finishen til i morgen... Spennende om jeg får plass til alle pakkepostene mine i sykkelveskene!

..... Og jammen ble det aften, også 3. dag!😉 Gleder meg til horisontalen, og litt spent på hva jeg har å fortelle i morgen kveld... Går alt etter planen, blir det fra en liten by som heter Portets. 

God natt til dere som gidder å følge med på ferden! 😘


Frokosten er både god og rikelig!

En kopp kaffe, mens jeg venter på at katedralen skal åpne.






"Sanna" står her ennå! Dette bildet tok jeg i 2014!

Grand-Opera på "Place de la Comédie" 

Og her er jobben som må gjøres i morgen! Satser på at jeg får plass til alt! 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar