mandag 11. september 2023

2023-09-11 Tonneins- Agen ... og valgdag der hjemme!

Like varmt i dag også, og jeg var passe ferdig da jeg kom fram til "Villa Saint Vincent" i neste by, Agen. En bratt bakke opp fra sentrum tok nesten knekken på meg, men jeg kom meg heldigvis fram uten annen hjelp enn muskelkraft ... og en siste kraftanstrengelse! Turen hit gikk greit, men begynner å bli litt lei av kanalsykling, nå! 😂 Ensformig er vel rette ordet, men fordelen er at det er skyggefullt under de mektige trærne, som er plantet langs hele kanalen. 

I dag startet jeg med en liten "feilsykling", men jammen ble det også et artig minne! Inni en skog, langt fra allfarvei kom jeg plutselig til en liten, forlatt kirkegård. Blir alltid litt andektig på slike steder, selv om det så ganske øde og forlatt ut. En mann jeg snakket med, fortalte at det var en protestantisk kirkegård ("det er mange protestanter i dette området").  På steinen ved kapellet står det at kirkegården er fra 600-tallet, men det høres usannsynlig ut. 

Så dette må jeg sjekke nærmere når jeg kommer hjem! 😉

Vel tilbake på "correct track", gikk ferden videre langs kanalen. Verten min hadde fortalt at de også eier en av "vaktmesterboligene" langs kanalen, og der selger de forfriskninger! Viste meg på kartet hvor den befant seg, og jeg satte meg selvsagt der, med en kald juice. Og gjett hvem som dukket opp ? Jo, da ble det en hyggelig prat.. igjen! Da jeg skulle til å sykle videre, kom jammen de to hyggelige danskene fra i går også! En hyggelig prat x 2, med andre ord!

Syklet trøstig i vei videre, men nå hadde jeg sluppet opp for vann... Ikke særlig smart i denne varmen, så jeg tok en ekstra stopp ved kanalen. Kald juice, og kaldt vann gjorde susen! Så var det siste økt inn mot Agen. Hadde jeg visst at det var en skikkelig bratt bakke opp til overnattingen min i dag, hadde jeg nok valgt noe mer sentralt nede i byen... Den var skikkelig hard!! (Men jeg satt jo hjemme i Stavanger og bestilte via Booking.com.... sa DA, så!) Men når jeg oppdaget at det var svømmebasseng her, var alle sorger slukket! Den svømmeturen var noe av det beste jeg har hatt, til nå!

Jeg slo fra meg å ta turen til sentrum i kveld, for å få noe å spise.. Frister mer å bli "ved teltene", skrive blogg, slappe av, og etterhvert følge litt med på valgresultatene der hjemme! (Har ganske mange ekstra kalorier å "stjele" fra denne kroppen, så jeg lider absolutt ingen nød!😂)

I kveld er det meldt skikkelig uvær her, med regn, lyn og torden. Satser på at det blir litt bedre i morgen, men har nå med meg skikkelig regntøy... så jeg lider ingen nød! Synes forresten det er bedre med regn og 20 grader, enn sol og 35!

PS. Men nå begynner vel valgresultatene å tikke inn, der hjemme... så da blir det litt Norsk TV på denne  Mac'en!

 
Avreise fra Tonneins klokka 10 :-)

Her var det jeg fant den gamle kirkegården.... 

Ikke "Kirkegården ved havet"(!), men bortgjemt i en skog!
Står da vitterlig "édifié au VIe siècle... men det må da være feil?

Sykler på "Voie verte"... men den heter nok ikke det, på grunn av fargen på vannet!😊

Her var det påbudt å leie sykkelen...

Her også... med jeg snek meg til å sykle, når det ikke var noen andre i nærheten!
 (Det var sååå langt å gå!)


Dagens absolutte høydepunkt! 
Sjelden har jeg kost meg sånn i et basseng, som her..
..selv om det ble "rundt og rundt-svømming"!

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar