onsdag 6. september 2023

23-09-06 Bordeaux (Gratulerer med dagen, kjære Cornelius!...... yngste barnebarnet mitt!)

Herlig med air condition på rommet! Sov både godt og lenge (nok!) i det lille, men praktiske rommet på IBIS Styles Bordeaux Gare de Saint Jean. Fikk meg en god frokost, før ferden gikk ut i sommervarmen, for å være ekte turist på en onsdag. Kjøpte dagskort på tram/buss, så det hjalp litt på all gåingen. Likevel blir det noen 1000 skritt i løpet av en slik dag. Gleder meg til å komme meg på sykkelen, på fredag!

Satte først kursen mot den lille, koselige butikken "Pierre qui roule", der jeg ga vekk sykkelen min i fjor. Og det ble et koselig gjensyn! Både mannen og kona var der, og vi hadde en koselig prat. Får jeg gi deg en klem? spurte hun... og det fikk hun selvsagt! Hun fortalte at hun hadde invitert en venninne på sykkeltur fk lørdag ("Son mari est mort, et elle a besoin d'encouragement..."). Og venninnen skal få bruke sykkelen min på turen! Stas for meg også, det! 👍

Så gikk ferden videre ned til "Miroir d'eau", det flotte speilet med 2 cm dypt vann, der barn (i alle aldre!) kan kose seg etter alle kunstens regler. Noen springer, noen "svømmer", noen sykler(!), og noen bare spaserer. I dag så jeg en gutt i 12-13-årsalderen som surfet på brettet sitt! Herlig!!

En tur i handlegatene var et smart trekk i dag... Ikke for å handle, men fordi det var skyggefullt og behagelig mellom husene der!

Likevel, det var godt å sette seg på en utekafé og spise en Croque Monsieur underveis. Utpå ettermiddagen "landet jeg" på en kafé rett ved jernbanen, for å drikke noe kaldt (dvs. Cola!)

Etter en stund kom det 2 damer som satte seg ved siden av meg. Den ene hadde sykkel, og da blir jeg straks interessert! ;-) Jeg trodde det var to venninner, men der tok jeg grundig feil! Vi kom i prat, og jammen det ble også dette et av disse "gyldne øyeblikk" på turene mine! Det viste seg å være mor og datter! Moren er politi, mens datteren studerer. Hun hadde vært på audition i dag, og hadde med moren som "sufflør". Hadde framført både Sarte og Molière, fortalte hun! Hun er spent på resultatet i morgen, så da krysser også jeg fingrene for at det blir suksess! Vi pratet i over en time, helt til de måtte gå til toget. De bor i en liten landsby, helt ute ved kysten. 

Etter dette koselige møtet, bar det hjem til hotellrommet... og en kald dusj! 

Nå sitter jeg nede i resepsjonen og skriver bloggen min. Godt internett her, så satser på at det går fint å publisere, både tekst og bilder.

Slike "turistdager" er ganske slitsomme (selv om en ikke gjør noe som helst!), så det blir tidlig kveld på denne skrotten... À demain! 

"Porte Cailheu", fra 1495. En gang byens hovedport, nå bare et yndet fotomotiv!
"Miroir d'eau" Elsker denne plassen!



Frankrike er full av vakre, monumentale bygninger. 
Et eldorado for en som er i overkant interessert i arkitektur! 
"Porte Dijeaux", ved Place Gambetta. 
Herlig å spasere nedover rue Saint Catherine, i skyggen av høye bygninger....
... og så sette seg og spise en "Croque Monsieur" til lunsj!

Måtte jo innom "Pierre qui Roule"... der jeg ga vekk sykkelen min i fjor!
Koselig møte med paret som driver butikken. Mannen i midten under :-)

Her ser du beviset. 20/9-2022!

Cola... litt for godt i varmen, litt for usunt! 😱

Dagens høydepunkt! 
En lang, koselig og interessant prat (på en salig blanding av fransk og engelsk!) med mor og datter. 
"You made my day!"



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar