søndag 24. september 2023

2023-09-23 Sète- Pézenas

En bra natt på "Hotel l'Orque Bleue" i Sète. Vi spiste en god frokost, og mens jeg pakket  ferdig, sprang Jorun (sprekingen! =.misunnelig!😉) bort til hotellet der jeg leverte sykkelen. Jeg hadde nemlig glemt å levere "puta" til sykkelsetet. Jeg liker ikke å sitte på slike myke greier, når jeg sykler, så jeg hadde selvfølgelig pakket den langt nedi bagasjen!😱 Men den tabben fikset jo Jorun! Takk til henne!😘

Veldig kjekt å ha gode venner i Frankrike!😍 For klokka 11 kom Chantal og Jean Louis og hentet oss på hotellet! De bor i Pézenas, ca 40 kilometer fra Sète, og vi hadde en koselig og fin tur vestover dit. Et par stopp på veien, for å vise oss pelikaner, blant annet. Artig!!

Vel framme til et "hotell" som slo alle de foregående overnattingsstedene jeg/vi har vært på de siste ukene!

Hvert vårt store soverom, med eget bad! Og så en lunsj som kunne konkurrere med en hvilken som helst Michelinrestaurant.👍 Forrett, Lammmelår m/ "tilhørende herligheter", og dessert! Og en perfekt café allongé! Takknemlig er bare fornavnet!😍

Etter en times hvil gikk turen til Béziers, der de tok med Jorun til "Cathédrale Saint-Nazaire", mens jeg (med mine skavanker!) satte meg på nærmeste kafé med en.... kaffe!

De kom til katedralen i det de var i ferd med å stenge adgangen til tårnet, men Chantal overtalte "la gardienne" til å slippe dem opp.... siden de hadde med en gjest fra Norge! Jorun og Jean Louis sprang om kapp opp trappene (167 trinn!), og fikk et flott utsyn over byen! 

Mens jeg satt nede på torget og drakk kaffen min... Hadde det bra, jeg, også!

Tilbake i Pézenas var det avslapping i den herlige hagen deres, i et nydelig vær. Fantastisk å oppleve en slik temperatur i september!! 

Kjenner at det er anstrengende å tenke og snakke fransk hele tida! Blir ganske sliten! Likevel tror det er verre for Jorun som ikke kan språket, men likevel må prøve å få med seg det som sies! (De snakker ikke engelsk... der hun er eksperten!) Vi prøver å bruke Google, som har en "samtaleapp", og det funker når vi står helt fast...

Så var det ....enda mer mat! Nydelig, både tilberedt og smaksmessig! Men når magen er mett...

Likevel... vi smakte på "petit pâté de Pézenas" en spesiell liten terte, som er spesiell for dette distriktet. Kjempegod var den!!

Det hadde vært en lang dag, og selv om vi hadde det fint på alle måter, var det godt å komme seg til ro på rommet! PS. Og når jeg ligger, kjenner jeg ingen smerter, verken i kne, ankel og rygg(!)  HURRA!

Farvel, sykkel... og hjelm! 😉
Morsom entré på hotellet i Sète!

Så er vi på vei mot Pézenas!
...og en hjertelig velkomst ... på fransk vis!😊
Forretten, en nydelig "fiskegrateng", servert i små "jerngryter". 
Herlig!
Hovedretten... lammelår. NYDELIG!!

Béziers. Ved "Parking Jean Jaurès". Morsomme, disse fontenene! 
Ser dem mange steder i Frankrike... og i Norge også! Eldorado for unger!!

Mens jeg drakk min café allongé...

...fikk Jorun en tur til "La cathédrale Saint-Nazaire"! 
(Kanskje får jeg noen bilder av Jorun, som jeg kan sette inn her?...)

Så møttes vi etterpå.... og hadde en fin tur tilbake til....

"1bis rue de la Fontaine".. og en veldig koselig kveld her!

Jorun nyter kveldssol og varme ... i slutten av september!

Her er denne spesialiteten vi fikk.. NYDELIG, var den!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar