torsdag 14. september 2023

2023-09-14 Castelnau d'Estrétefonds- Toulouse

Fikk den hittil kjedeligste frokosten, på dette hotellet. Men litt vomfyll ble det nå... før jeg satte kursen sør-østover mot storbyen Toulouse. Det var i den byen jeg fikk oppleve skikkelig Occitansk folklore i fjor høst, sammen med min franske venn Patrick. En opplevelse for livet, var det! (Det kan du se og høre mer om, dersom du vil... Men da må du bla deg nedover på sida her, og klikke på "Vis nettversjon". Da får du opp en meny i høyre side, og kan klikke deg inn på året 2022, og videre nedover til 2022-09-26 Toulouse og Occitansk folkemusikk". Hvis du gidder bryet, får du høre litt av den spesielle konserten!) 

Denne gangen blir oppholdet litt mer på måfå. Får se om kneet mitt bedrer seg til i morgen. Det venstre sier kraftig i fra om at det er noe i veien der inne....😱 (Det høyre kneet er jo byttet ut med et kunstig, og fungerer supert!! Krysser fingrene for at dette venstre ikke lager mer trøbbel enn jeg kan takle!🙏)

I dag var det bare ca 30 km å sykle, så jeg tok det med ro hele veien. Stoppet mange steder langs kanalen, men kom etterhvert inn mot sentrum. Der ville Google ha meg inn på skikkelig trafikkerte traséer (men det ville jo ikke jeg!) Følte jeg syklet med livet i hendene et stykke, så jeg stoppet, og fant en mindre trafikkert rute "rundt" byen. Er stadig imponert over hvor godt tilrettelagt det er blitt for syklister i de store byene nå, ....det gjelder bare å finne dem! Kom fram til hotellet allerede i ettida, en time før innsjekk... Oppdaget  en restaurant rett over gata her, så da tok jeg revansj for frokosten, og bestilte en nydelig "Salade au chèvre chaud". DEN smakte herlig, den! Så bar det til hotellrommet mitt, og jeg fikk min etterlengtede dusj... og en real "utstrekk"  på senga! ...og kveldsmaten i dag kan du se på et av bildene! ;-) Litt klasseforskjell, men godt begge deler!
I kveldingen tok jeg med meg Mac'en, og tenkte å skrive blogg nede i "hagen" utenfor resepsjonen. Men der var det en gjeng mannfolk som snakket så høyt og intenst på ett eller annet (arabisk) språk at jeg ga opp. Så nå sitter jeg like godt på rommet og skriver! Vifta suser og går, så det er heldigvis svalt nok!

Så kan jeg røpe "hemmeligheten" her i Toulouse! 
Nå er jeg omtrent halvveis på turen mellom vest og øst, og har syklet ca 300 km. Opplegget har jeg laget selv, med alt fra sykkelleie til dagsetapper og hotellbestilling. Har kost meg med planleggingen, mens jeg satt der hjemme.... med brukne ribbein og skadet albu!😱 
Og best mens jeg satt slik og planla, fikk jeg en mail fra min søster Jorun (ett år yngre, og MYE sprekere!). "Hva synes du om dette?" spurte hun. "Sykkeltur fra Toulouse til Sète" arrangert av Ruby rejser (dansk reiseselskap)? Ferdig opplagt, med reiserute, hoteller, og transport av bagasjen! 
Hmm, tenkte jeg.... "Litt for strigla? Men da får jeg jo begge deler! Første halvdelen på egen hånd, og siste halvdelen på tur sammen med Jorun! Columbi egg, med andre ord!

Og vi har sykla langt sammen før, vi! Første gang var vi 13 og 14 år gamle, og sykla (på nye sykler!) fra Arendal til Stavanger, for å besøke farmor og farfar! (Og det var verken gir eller motor på de syklene!)
Husker at min mor var litt skeptisk til det prosjektet! Men vi lovet å sende et postkort hjem hver dag. Og det gjorde vi. Og på postkortet sto det: "Vi har ikke krangla, i dag heller!" 😂

I 2014 sykla vi sammen igjen, fra Hirtshals til Ribe i Danmark. Hun svingte østover, og tok Kielferja hjem, mens jeg fortsatte sørover til Nantes i Frankrike. Så nå blir det på en måte "ringen er sluttet":
Første uka av den "store Frankriketuren" min i 2014 var sammen med Jorun, og den siste uka av "den litt mindre Frankriketuren" min i 2023 blir også sammen med Jorun! Gleder meg!  Hun kommer med fly i morgen, og på søndag starter vi syklingen, i regi av Ruby rejser!
Satser på at det blir en sjanse til å få skrevet litt, de neste dagene også... 

Det var denne frokosten, da... ;-)

Det norske flagget er en effektiv "avviser", så bilene ikke blir for nærgående!

Glad jeg sykler her, jeg... og ikke DER!

Herligste "Salade au chèvre chaud" jeg har smakt på lenge!

Hotellet i Toulouse nord-øst. Ikke det mest spennende jeg har vært på. 
Men rommet er ok, det!

Det har skjedd en revolusjon mht. sykkeltilrettelegging i de store byene i Frankrike. 
Ingen problem å komme gjennom dem (når du bare finner starten!)

Trenger ikke alltid den fine restaurantmaten, jeg! 😉

1 kommentar:

  1. Fölger med hver dag. Morsomt og du har en flott tur. Frokosten ja : jeg har naa bodd her i Frankrike i 63 aar (paa dagen i dag) og spiser fransk frokost. Den norske er jo saa bra, men det blir fransk, passer meg bra. Vi har jo lunsj rundt kl 13 og det er jo rene middagen. Ha en fin dag videre og venter paa nytt referat i kveld; Bonne journée et bonne route !! Bises

    SvarSlett