lørdag 9. september 2023

2023-09-09 Portets- Saint-Macaire (Gratulerer med dagen, kjære søster... Jorun!)

En god natts søvn gjør underverker på en gammel kropp, selv om jeg vet av lang erfaring at det er 2. dagen som er verst mht vondter på sykkeltur. Var passelig gåen da jeg syklet inn til dagens mål, Saint-Macaire. Tror forresten det var like mye varmen som tok på... Likevel, jeg hadde en fin dag, og opplevde mange små "gyldne øyeblikk" på veien! 

Blant annet ble en stopp, for å kjøpe mer vann på en "Tabac" i Toulenne et koselig minne! Lang og interessant prat med innehaveren, kona og datteren der. Pratet om endringer i bosettingsmønsteret for unge franskmenn, der mange begynner å bosette seg utenfor de store byene. Han fortalte at de hadde flyttet til denne lille byen for 4 år siden, og nå fikk de følge av en hel del på samme alder. "Nous devons changer notre façon de vivre, si nous voulons que nos descendants aient une terre vivable"! Klokt sagt!

Som du kanskje har gjettet, ble det også flere stopp for å ta bilder av kirkene lang ruta. Slutter ikke å fascineres av de monumentale byggverkene i de små landsbyene! Hva det må ha kostet av slit og krefter (og kunnskap!) å gjennomføre slike prosjekter! 

Var framme i Saint-Macaire allerede i 15-tida, og da var det selvfølgelig ikke åpent på hotellet mitt. Men været var strålende, og temperaturen likeså.. så da satte jeg meg på en kafé rett over gata, og leste nyheter hjemmefra. Etterhvert kom jeg meg på rommet på Appart' Hotel Les Tilleuls, og fikk en etterlengtet kald dusj! "Rom" er kanskje å underdrive litt, for her er det både stort og flott! Føler meg som en dronning her jeg sitter! Likevel, jeg kan jo ikke annet enn å dusje og sove (og skrive litt!), så det føles litt "overkill"..

Hotellet har også en skikkelig flott restaurant "Le Médiéval", og der spiste jeg et skikkelig topp måltid i kveld! Ute i hagestua var jeg slett ikke alene, og maten var av ypperste klasse! Entrecôte er min yndlingsrett, og den var helt topp i kveld, sammen med gratinerte poteter! Og en café allongé, med en iskule til dessert, gjorde måltidet perfekt (og kroppen  både mett og trett!). Så nå gleder jeg meg til senga der borte! I morgen er det en litt lengre økt, så jeg satser på at batteriet holder hele dagen! Får ikke ladet her, men det er fremdeles over 50 % igjen. Cross my fingers!!

God natt til dere som leser i kveld... "snakkes" i morgen!

Avskjed med hotellet i Portets

Passerer mange småbyer (greit å ta bilde av byskiltet!)

Sykler på i...dylliske småveier 
... og passerer flere småbyer.

... og flere vakre kirkebygg! Denne fant jeg i Podensac.

 

Litt halvskummelt å krysse den sterkt trafikkerte jernbanelinja mellom Bordeaux og Toulouse. 
Men en oversiktlig strekning gjorde det litt mindre skummelt!
Vingårder av alle størrelser og fasonger i Bordeaux-distriktet!



Her den koselige familien i Tabac'en i Tourenne.😘
Håper de lykkes med levebrødet sitt her! 

Tror ikke jeg ville badet i la Garonne i dag! 

Her satt jeg et par timer og koste meg, mens jeg ventet på at hotellet skulle åpne.
Ingenting å si på stilen... verken på rommet..
... eller i trappa!

Tid til en liten sight-seeing før middag. Her "Porte de Benauge", byporten.

Blir alltid rørt av franskmennenes minnesmerker over sine falne.....

Nok en vakker kirke. Men det var egentlig alle svalene som fascinerte meg. Du ser dem kanskje ikke, men det var hundrevis, som fløy fram og tilbake foran det store glassvinduet. 

"Le Medieval", restauranten i hagen, under vinduet mitt.
Her spiste jeg en nydelig middag....
... og en like nydelig dessert!
Og slik ser restauranten ut fra balkongen min! :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar