fredag 8. september 2023

2023-09-08 Bordeaux- Portets

Enda en god natt i senga på IBIS Styles, og en like god frokost som de 2 foregående! Her er det mye å velge mellom, men jeg er jo et vanemenneske! Og da blir det lite eksperimentering, også i matveien! Heldigvis har franske hoteller etterhvert skjønt at det ikke nytter å servere bare pariserloff til frokosten. så jeg får min grove skive med både skinke og ost, om jeg vil! (... og det vil jeg!) Og alle søtsakene de serverer til frokost, de frister meg (heldigvis!) ikke! Men frukt har de også, i godt utvalg!

Jeg var glad for at jeg hadde hentet sykkelen i går, så da var det bare å få festet alle pakkenellikene. Var spent på om det ble problem med å feste mine egne sykkelvesker, men heldigvis gikk det som smurt! (Bare se på bildene!) Hadde rekognosert litt i går kveld (surprise! ;-) , så jeg fant lett veien fra hotellet, og satte kursen sørøstover mot dagens mål, Portets. Fryktelig varmt, men passet på å drikke rikelig med vann underveis. 

Fantastisk å sykle i Bordeaux, forresten! Sykkelveier, overalt! Ble fortalt av en hyggelig ung mann at borgermesteren i Bordeaux er en skikkelig "écoentusiast", så han jobber iherdig med å tilrettelegge for det "grønne skiftet". Jammen har han lykkes, når det gjelder tilrettelegging for sykling, i alle fall! Hadde med andre ord liten grunn til å grue meg til den etappen ut av storbyen!

Dagsetappen ble jo bare 27 km, og siden det var så godt lagt til rette for sykling, var jeg i Portets, før jeg visste ordet av det! Kom midt i lunsjtida, så jeg satte meg i skyggen utenfor, og fikk lest litt nyheter hjemmefra, og svart på et par e-poster. Er det noen sak, når en har Mac'en i sykkelveska, og internettet "kommer dalende", samme hvor en befinner seg?

Etterhvert kom det en hyggelig mann, og ønsket "velkommen til gards", og jeg fikk mitt praktiske og nyoppussede hotellrom nummer 6. Gjett om det var herlig med en kald dusj!! 

En times strekk på senga fikk jeg også, før jeg spaserte ned til sentrum, for å se meg litt om. Like varmt fremdeles, så da jeg fant en liten kafé rett ved kirka (de fleste franske små byer har en stor kirke!), så kjøpte jeg meg en iskald øl. Gjett om det gjorde godt! (det gjorde vannet etterpå, også!)

Men det var godt å kome tilbake til rommet mitt, og flate ut på senga. Tror jammen jeg roper på Ole Lukkøye snart! Ikke helt vanlig for denne natterangleren å legge seg så tidlig, men får skylde på varmen! Takk fort følget, så langt! Snakkes i morgen kveld!😊

Pakket litt (for!) mye klær, tror jeg! ;-)
Men dette er jeg jo vant til!

Klar for avgang fra IBIS Styles, Gare Saint Jean i Bordeaux

En sann fornøyelse å sykle på slike veier!!

Glad jeg sykler, jeg! ;-)

Prøver å finne skygge, hver gang jeg stopper!

... men her var det slutt på sykkelveien!


Fornøyd (og svett!) syklist, framme ved dagens mål.

Sjelden har en kald øl smakt såå godt!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar