fredag 9. september 2022

2022-09-09 Versailles- Dourdan

 Jaja, dette blir visst en tur som jeg i alle fall kommer til å huske! 😓 Hadde en god natts søvn på B&B i (det som jeg trodde var i Versailles!)... men som hette Le Chesnay-Rocquencourt! En god frokost, og så bar det av gårde sørover. Google la ruta gjennom parken i Versailles, men der ble jeg stoppet av 2 hyggelige, unge vakter. Ikke lov med sykkel gjennom parken, sa de! Da var det å legge om ruta, og jeg kom litt lenger vest enn planlagt. Været var sånn passe, med regn og sol om hverandre. Temperaturen var fin, så jeg slapp for mye klær! Men jeg som trodde at denne delen av Frankrike stort sett var flatt! Der måtte jeg tro om igjen!😱 Opp og ned... det er nå en ting. Men Google ville ha meg på "gjengrodde stier", i dag også! Så da ble det som i går:  tur/retur..... skogen! 😜 Tida gikk, men omsider kom jeg fram til den byen jeg hadde satt meg som mål i dag, Dourdan. 40 kilometer i utgangspunktet, men jeg tror nok det ble minst 2 mil ekstra!

Da var det ekstra herlig å komme fram til bestilt rom... privat innkvartering, med alle fasiliteter. Gjett om jeg gleder meg til å legge meg i kveld!

Men jeg har vært ute og spist først! Helt ideelt for min del, for jeg fant et crêperie rett borti gata her! Skikkelig populært..med masse folk, og jeg fikk et bord i en time! Supert det, for jeg var bare interessert i å spise, jeg! Nydelig galette avec 3 fromages.. og en café décaféiné til slutt! Ingenting å klage over, med andre ord! I morgen har jeg planlagt å komme meg til Orléans, men dit er det 80 km, så det spørs om det går... Hvis ikke, finner jeg bare et overnattingssted på veien! Men nå: senga! 😴


Dette var alt jeg fikk se av slottet i Versailles. Sykler ikke tillatt, ... sa de!

Ikke akkurat en ideell rute... og det ble bare verre og verre! 
Løsning: snu sykkelen, og ta samme vei tilbake !


Tar bilder av steder og veiskilt som jeg passerer. 
Nyttig for oppsummeringen når jeg kommer hjem!






Så var det "på'an igjen!"

Disse franske byene.. historie overalt!
Dette er Dourdan.

L'Église Saint-Germain-d'Auxerre.. Gotisk katedral, midt i byen. Påbegynt på 1300-tallet. 
Den var stengt, så jeg fikk ingen bilder av interiøret....


Perfekt avslutning på en strevsom dag!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar