torsdag 15. september 2022

2022-09-15 Saint Martin le Beau - Loches

Våknet heldigvis til opphold i dag, etter kraftig regnvær i natt. Herlig å slippe regntøyet, selv om det er både gult og vanntett!😉

Hadde en svært hyggelig frokost i dag morges, og nå skal du få vite hvorfor! Ble sittende ved siden av en enslig dame (litt yngre enn meg, men pensjonist, hun også). Hun spurte hvor jeg kom fra... og det ble begynnelsen til en artig prat! "Jeg har bodd i Stavanger i 5 år!", sa hun! Som så mange andre franskmenn, hadde hun en mann som jobbet for et fransk oljeselskap (det som den gang het ELF), og de bodde altså i Hafrsfjord i 5 år på 80-tallet! Den yngste sønnen deres er til og med født i Stavanger! Hun husket ikke så mye av språket (sånn blir det jo, når en ikke får praktisert), men hadde gått på norskkurs den gang.Så nå har jeg navn og adresse til Anne Marie fra Brest! Koselig møte!

På sykkelen ble det en ganske kort tur i dag, òg... i alle fall i kilometer. 45 er egentlig passe med denne ryggen, men i dag måtte jeg sykle langs veldig trafikkerte D-veier. (Google ville ha meg på disse smale, humpete stiene i dag, òg!). Været var perfekt, med lettskyet og 22-23 grader i lufta. Men når en renner glad og fornøyd nedover mot ei elv, vet en jo hva som venter på andre sida...oppover, og oppover! Så jeg har gått noen kilometer i dag, òg!

Å sykle langs trafikkerte veier, er ikke det mest spennende en gjør. Men det gjelder å holde konsentrasjonen, og følge med på trafikken! Forresten kan jeg ikke få rost sidespeilet nok! Skjønner ikke hvorfor det ikke er obligatorisk på vanlige sykler! Du holder øye med passerende trafikk på en helt annen måte, enn når du hele tida må snu deg til sida! I dag kjøpte jeg en baguette før jeg dro fra hotellet, og hadde en god stopp underveis. Det var flere "Air' er" på veien, så ikke vanskelig å finne et bord og en benk! Blir tørst på disse turene, og jeg drikker litervis med vann! Så det gjorde susen til baguetten, også! 

Kom fram til Loches ved totida, og satte meg i sentrum med en kaffe, for å oppdatere meg litt. Hotellet i natt har et fancy navn: "The originals Boutique, Hôtel Le George"! Tror George-navnet skal forbindes meg George Sand, men det må jeg finne ut av senere! ;-)

I kveld har jeg vært en liten tur for å spise litt, og havnet på et koselig sted rett borti gata her. Lokale oster, med en nydelig dressing og spinat smakte supert. I kveld hadde jeg til og med mitt første glass rødvin, som passet perfekt til osten! (Kan jo ikke være i Loire-distriktet uten å smake den lokale rødvinen! Ellers er jeg skikkelig tørst på sykkeltur, og da vil jeg heller ha en cola, eller en øl! ;-)

Men nå er jeg trøtt både i ryggen og i hodet, så gleder meg (nok en gang!) til senga.... denne natta altså: i Loches! Får se hvor langt jeg kommer i morgen!

Koselig møte med Anne Marie, som hadde bodd i Stavanger i 5 år, på åttitallet!

Original sykkelparkering! Sto tørt og trygt der.. hele natta ;-)

Klar for avgang, utenfor "Le pigeonnier"!

Sykkelvei og sykkelvei, fru Blom!

Nærmer meg dagens mål... Loches



Slott, her også! (Ett av de 300 i Loireområdet, i følge Google!)



I dag heter elva Indre! 

Morsom "street art". Musikkskole i underetasjen!




Herlig avslutning på dagen... "franske oster på en seng av spinat"!

Godt å være tilbake på hotellet... Bloggen (og senga!) kaller! ;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar