fredag 16. september 2022

2022-09-16 Loches- Antran

En skikkelig god natts søvn gjorde susen! Godt å hvile, godt å våkne uthvilt! Men ryggen gir seg ikke, så jeg måtte ty til et par tabletter før start- Liker det slett ikke, men slik er det,  akkurat nå...

Etter en god (fransk!) frokost (with a view!), bar det i vei sørover mot Chatellerault. Fant et passende overnattingssted på Booking.com, noen kilometer nord for målet i dag. Det gjorde ingenting, for det planlagte etappen i morgen er i korteste laget. Da blir det 40 km, og det er akkurat passe .. for tida!

Underlig å sykle slik alene.. Jeg har det helt topp der jeg tråkker i vei. mens tankene kommer og går. Betrakter den ene lille landsbyen, etter den andre, og blir stadig imponert over all den gamle, flotte  arkitekturen som finns... på de minste steder! De franske kongene og hoffet deres har satt spor etter seg, overalt! Imponerende... og litt skremmende...😱

Jeg har forresten knekket masse nøtter i dag!😄 Sykkelsti er supert, det... men når den går under store eiketrær og hasseltrær, ja da blir det masse nedfall.. på stien! Ikke til å unngå å knuse dem. Håper ekornet får en lettere jobb, når jeg har passert! ;-)

Blir forresten veldig vàr sykkellyder på en slik tur, mil etter mil.! Har hørt en litt uvanlig "klikkelyd" i styret de siste to dagene, og blir jo skeptisk til hva det kan være. Var innom turistkontoret i Loches i går, men sykkelreparatøren i byen var på ferie!! Får sjekke i Poitiers i morgen..

Ikke så mye å fortelle fra dagens etappe, heller. For det går stort sett langs trafikkerte D-veier. Fant forresten en vri i ettermiddag. D1 på andre sida av elva var en herlig avkobling. Fin asfalt, og lite trafikk! Men omveiene mine gjorde turen litt i lengste laget... det ble neste 80 km til sammen i dag. Det kjentes, både her og der! 😏

Tross en litt "vanlig dag på sykkelen", ble kvelden desto hyggeligere! De to vertene mine, Sylvie et Robert tok imot meg med åpne armer (billedlig talt, i disse Covid-tider!). Et nydelig rom, med alle fasiliteter. Og spørsmål om jeg ønsket middag! Det gjorde jeg jo, og vips... middag servert klokka 19.30! Et par veldig hyggelige timer ble det, med god mat, og god prat. De har en stor hage, så det ble servert gresskarsuppe til forrett, friske tomater til mellomrett, og kylling med bønner som hovedrett. Til slutt en god kopp Tissane, med urter fra egen hage, de også. (Jeg avslo høflig dessert, for da var magen full! !)  De snakket bare fransk, så det tok på å "holde koken" hele tida! Nå kjenner jeg at det skal bli godt å hvile, både kropp og hjerne!

I morgen håper jeg å nå Poitiers. Time will show! Her følger noen få bilder fra dagens etappe. God fornøyelse!

Frokost, med utsikt!

Farvel til "Hôtel Le George". (Oppkalt etter George Sand)

Et av de mange flotte byggene langs ruta

Fin sykkel, jeg har! ;-)



Et nytt, klassisk bygg... in the middle og nowhere. 
(Det var så langt, art jeg ikke fikk med helebygget!)


Her ble det nøtteknekking, for alle pengene! ;-)

Håper ekornet var fornøyd med knekkingen!😉






Kirker, overalt..

Bare 3,5 kilometer til målet for dagen..Oldani,

Med nydelig, hjemmelaget mat...

...og veldig hyggelig prat, med Marie Sylvie og Robert!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar